2020. május 8., péntek

Jacky Durand: Apám ​receptjei + Nyereményjáték


Sziasztok!

Jacky Durand újságíró és gasztroblogger érzékeny regényében egy burgundiai kisvárosba kalauzol bennünket, ahol egy vendéglő mindennapjain keresztül ismerhetjük meg egy apa és fiú különleges kapcsolatát. A regényből nem csak egy fiatal fiú fejlődéstörténetét és egy család sorsát ismerhetjük meg, hanem a hagyományos francia konyha ízeit is. Tartsatok bloggereinkkel a hét állomáson át, és nyerjétek meg a Park Kiadó által felajánlott két példány egyikét!

Nagyon sokat gondolkodtam a bevezetőn, hogy miről is írjak nektek. Aztán rájöttem, hogy a legkézenfekvőbb, ha a konyhához fűződő viszonyomról írok egy kicsit. Mivel a mai könyvet is áthatja a főzés szeretete, gondoltam mesélek egy kicsit nektek erről. 

Gyerekként mindig szívesen segédkeztem anyunak és a mamámnak a konyhában. Szerettem kiskukta lenni. Persze nem kell komoly dolgoka gondolni: megpucoltam a krumplit, a fokhagymát..esetleg a sárgarépát, bepaníroztam a húst. Egyszerűen imádtam ezeket a közösen eltöltött perceket a konyhában. Rengeteg ezzel kapcsolatos emlékem van. 
Mi az a típusú család vagyunk, akiknél hétvégén mindig van sütemény is az asztalon, így ebben is mindig segítettem: a hab és a krém elkészítése, a dekorálás, a lekvárral történő "ragasztás" mind-mind olyan dolog, ami örömmel töltött el. Imádtam és máig imádok együtt sütni otthon anyuval. 
Mióta saját háztartást vezetek, kicsit minden megváltozott. Már alig várom, hogy legyen valaki, akivel együtt süthetek én is. Nagyon remélem, hogy ha lesznek gyerekeim ők is élvezni fogják a közös sütést majd velem. 
Sajnos nincs időm minden nap főzni, felnézek minden nőre, akik minden nap meleg ételt tesznek az asztalra. Igazi szuperhősök a szememben. Mi leginkább csak hétvégén eszünk saját kézzel készült ételt. Szerencsésnek mondhatom magam, sokszor sütünk-főzünk Miklóssal együtt. Néha kicsit összeveszünk, de azért összességében jól működünk együtt. 

No de térjünk is a lényegre! Lássuk a mai könyvet!

A ​regény fő helyszíne egy burgundiai kisváros vendéglője, ahol hagyományos francia ételek sülnek, főnek, a vendégsereg legnagyobb örömére. A főhős Monsieur Henri, a Virágos Állomás régi vágású szakácsa, egyben tulajdonosa, az elbeszélő pedig a fia, Julien, aki szenvedélyesen kuktáskodik a konyhában, amióta csak az eszét tudja.
Amikor Henri úr kómába esik, Julien ott ül az ágya mellett, és feltolulnak benne az emlékek. Megelevenednek gyerekkora hősei, apja élete társa, a szépséges, jóságos Hélene, akinek a személye körül fájdalmas titok lappang, Lulu, a fegyvertárs-másodszakács, Nicole, a tűzrőlpattant pincérnő, Gabriel, az anarchista favágó… És Julien eltöpreng: vajon hová tűnt, megvan-e még valahol vágyai netovábbja, az apai receptkönyv?
Az Apám receptjei a szeretetről szól, a történetmesélő fiúi szeretetéről és a szerző, Jacky Durand szeretetéről a (francia) konyha iránt.
A magyar kiadás függelékében a fordító Bognár Róbert jóvoltából a Virágos Állomás asztalaira kerülő ételekről, italokról tájékozódhat az olvasó.

Jacky Durand újságíró. Évek óta járja Franciaországot, riportokat, ételkritikákat ír a Libération napilapnak, állandó munkatársa a France Culture rádiónak. Továbbá gasztroblogger, és maga is szakácskodik. Számos műfajban publikál, az Apám receptjei a második regénye.

Amikor megláttam a könyv fülszövegét azonnal beleszerettem a könyvbe. Nagyon szeretem a hasonló történeteket és úgy éreztem, az Apám recepjtei nagyszerű olvasmány lesz. Bevallom, nem igazán azt kaptam, amire számítottam, de így is rengeteg értékes érzéssel és gondolattal gazdagodtam az olvasás során. 

A kötet bár nagyon rövid, mégis komoly és mély a mondanivalója. A lapokon egy apa-fia kapcsolat, az osztálykülönbségek és az ezzel kapcsolatos attitűdök és az eltemetett múlt árnyai jelennek meg. Nagyon különleges ez a könyv. Találkoztam már olyan regényekkel, amelyekben különféle receptek voltak, de még soha nem olvastam olyan könyvet, ahol a gasztronómiának ilyen fontos szerepe van. Látszik, hogy Jacky Durand a konyha szerelmese, minden egy oldalt átitatott a konyha szeretete és tisztelete. 

Nagyon tetszett a könyv felépítése és írásmódja. A regény elbeszélője Julien, aki az első oldalakon 
az édesapja ágyánál ül és úgy idézi fel közös életüket. A különleges és fájdalmas pillanatok egyaránt helyet kapnak a fiú emlékeiben. Megismerjük a Virágos Állomás vendéglőt, Henri urat, akinek az egész élete a főzés körül forgott és a többi fontos karaktert, aki valamilyen módon részese volt Julien életének. 

Bár a főzés és a konyha szeretet erőteljesen áthatja a regényt, ennél mégis sokkal többről szól. Olvasás során megtudjuk, hogy a múlt árnyai milyen mértékben képesek befolyásolni egy ember életét és ez milyen hatással lehet az apa-fia kapcsolatra. 

Henri úr nagyon szeretné, hogy a fia leérettségizzen és továbbtanuljon, de ő egyetemre készülés helyett inkább szakácsnak tanulna. Azt szeretné, hogy a fiának könnyebb és jobb élete legyen, hiszen neki esélye sem volt a továbbtanulásra. Véleménye szerint az oktatás kiemelten fontos és ez az egyetlen módja annak, hogy a fiának kényelmes és jó élete legyen. Azzal azonban nem számol, hogy olyan mély nyomokat hagyott az ő szenvedélye Julien lelkében, hogy képtelen másra gondolni. 

Nagyon érdekes amúgy az a gondolat, hogy a szülők/felnőttek akarva-akaratlanul milyen mintákat adnak át gyermekeiknek, vagy viselkedésükkel milyen példát mutatnak. A kis Julien élete azzal telt, hogy azt látta, Henri úr konyhában sürög-forog állandóan, Hélene pedig a könyvek megszállottja. Ez a két szerelem beleivódott a fiúba is, és az ő életének is meghatározó elemei lettek. Ez pedig hozzájárul ahhoz, hogy Julien tulajdonképpen ötvözi a munkás és az értelmiségi lét attitűdjét. Bár a két réteg alapjáraton élesen elkülönul egymástól és komoly ellentét húzódik még közöttük, ő mégis egyfajta hidat képez közöttük. 

Imádom, hogy a magyar kiadás függelékében a fordító Bognár Róbert jóvoltából a Virágos Állomás asztalaira kerülő ételekről is olvashatunk, sőt a receptek segítségével el is tudjuk őket készíteni. Egy extra állomás keretében, majd olvashatjátok nemsokára, hogy melyik recepttel próbálkoztam meg és milyen eredményre jutottam vele. 

Az Apám receptjei összességében egy igazán szerethető történet, mely a rövidsége ellenére komoly és mély a mondanivalója. Bár nem igazán azt kaptam, amire számítottam, de így is rengeteg értékes érzéssel és gondolattal gazdagodtam az olvasás során. Ugyan főzés és a konyha szeretet erőteljesen áthatja a regényt, ennél mégis sokkal többről szól az egész kötet. A függelék nagyszerű ötlet, igazán különlegesség és egyedivé varázsolja a könyvet. Ha szeretitek a hasonló történeteket, mindenképpen adjatok egy esélyt az Apám receptjeinek, szerintem nem fogjátok megbánni. 

Értékelés: 5/4,5

Ha az értékelés után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni. 

Nyereményjáték

A regényben fontos szerepet játszanak a különböző alapanyagok és ételek, így mostani nyereményjátékunkban a Virágos Állomás vendéglő étlapjára látogatunk. Keressétek meg a bejegyzésekben a kiemelt betűket, és a helyes sorrendbe téve őket írjátok be az adott étel nevét a rafflecopter doboz megfelelő helyére!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Mivel elég hosszú az ételem, ezért segítségképpen az első betűt zöld színnel jelölöm nektek!

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista

Blogturné Klub
04.30. Könyv és más
05.02. Flora the Sweaterist
05.04. Spirit Bliss Sárga könyves út
05.06. A Szofisztikált Macska
05.08. Csak olvass!
05.10. Csak olvass! (Extra)
05.12. Fanni's Library


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése