2022. június 26., vasárnap

Sarah Ann Juckes: A ​világ közöttünk + Nyereményjáték

Sziasztok!

Sarah Ann Juckes A ​világ közöttünk című ifjúsági regényében megismerkedhetünk Alice-szel, a tizenhét éves lánnyal, aki krónikus betegsége miatt régóta ágyhoz kötve éli életét. Az egyetlen ablakot a való világba az jelenti számára, hogy egy stream-alkalmazásnak köszönhetően mások szemén keresztül láthatja a dolgokat. Nehéz, de jól megszokott mindennapjai aztán fenekestül felfordulnak, amikor az alkalmazáson keresztül megismeri a titokzatos fiút, Rowant. Tarts három bloggerünkkel, ismerd meg a két fiatal történetét és nyerd meg a Menő Könyvek által felajánlott példányt!

Hogyan harcolj a szerelemért, ha egy lépés mindent lerombolhat?
A tizenhét éves Alice ágyhoz kötött beteg, de ez nem gátolja meg abban, hogy a nagyvilágot járja. Minden nap belép a Stream Cast nevű oldalra, és mások életét éli a kamerájukon át. Rowan meglátja a mindennapokban rejlő szépséget, és arra bátorítja a lányt, hogy ne csak nézze a világot, hanem szerezze vissza az irányítást az élete felett. Ám Rowannak van egy titka, amit elrejt Alice és önmaga elől is.
Alice és Rowan új, tágas és színes világot próbálnak együtt építeni, ám a valóság közbeszól, és falat épít közéjük. Erőteljes, megrázó történet a szerelem hatalmáról a több díjra is jelölt Sarah Ann Juckestől. A Csillagainkban a hiba és a Két lépés távolság rajongóinak.




Amikor megláttam ezt a könyvet, bevallom duplán is megdobbant a kicsi szívem. A fülszövegbe és a borítóba egyaránt beleszerettem. Bár ebben a kontextusban kissé furcsán hangzik, de nagyon szeretem az ilyen típusú történeteket. Általában jobban kedvelem a szomorkás hangvételű regényeket. Azt hiszem, a lelkem mélyen legbelül az Agymanók című mesékből Sadness (Bánat) vagyok. Hajlamos vagyok a búskomorságra és a szomorúságra, így sokkal jobban szeretem a fájdalmas, keseredés, lélekszaggató írásokat, mint a gondtalan és vidám történeteket. Az első pillanattól kezdve éreztem és tudtam, hogy A világ közöttünk című regény ilyen lesz, az viszont már más kérdés, hogy mennyire sikerült magával ragadnia és a szívembe férkőznie. Bevallom, nem mondom, hogy a kedvvencemmé vált, a műfajában, olvastam már ennél kiemelkedőbb írásokat is, de összességében kedveltem Alice és Rowen történetét és nagyon örülök, hogy végül adtam nekik egy esélyt. 

A világ közöttünk egy szerethető történet egy fiatal lányról és fiúról, akik bár más életet élnek mégis sok mindenben hasonlítanak egymásra. Mindketten tudják milyen a fájdalmas igazságot elrejteni azok elöl, akik igazán közel állnak hozzájuk, mert félnek attól, hogy ez mindent megváltoztatna.

Alice egy krónikus betegségben szenvedő lány, akinek már az is nehézséget okoz, ha ki kell kelnie az ágyból. Bevallom, én eddig nem igazán hallottam az ilyen jellegű krónikus betegségekről és a különböző autoimmun betegségekről, amelyek ilyen hatással vannak az emberek mindennapjára. Ilyenkor érzem igazán, hogy buborékban élek és mennyi mindent nem tudok. Teljesen természetes számomra, hogy egy nap annyi energiakészlettel gazdákodom, amivel kényelmesen el tudom látni a mindennapi feladataimat. Persze vannak napok, amikor semmihez sincs kedvem, de ez meg sem közelíti azoknak az életét, akik ilyen betegséggel küzdenek. 

Az egyik legnagyobb újdonság a regényben a kanál elmélet (The Spoon Theory) volt.  Az elmélet számos krónikus betegséggel küzdő ember körében népszerű. Tökéletesen leírja a korlátozott energia fogalmát, a „kanalat” energiaegységként használva. Miserandino lupusszal él, egy krónikus autoimmun betegségben, amely arra készteti az immunrendszert, hogy megtámadja a szervezet egészséges sejtjeit. Egy napon, Miserandino egy barátja jobban meg akarta érteni a krónikus betegséggel való együttélés valóságát. „Miközben próbáltam összeszedni magam, az asztal körül pillantottam segítségért vagy útmutatásért, vagy legalábbis gondolkodási időre. Próbáltam megtalálni a megfelelő szavakat. Hogyan válaszoljak egy olyan kérdésre, amelyet soha nem tudtam megválaszolni magamnak?" tette fel ezt a kérdést a férfi. „Hogyan magyarázzam el minden érintett nap minden részletét, és hogyan adjam át világosan azokat az érzelmeket, amelyeken egy beteg ember átél. Feladhattam volna egy viccet, ahogy szoktam, és témát válthattam volna, de emlékszem, hogy arra gondoltam, ha nem próbálom meg elmagyarázni, hogyan várhatnám el, hogy megértse. Ha ezt nem tudom elmagyarázni a legjobb barátomnak, hogyan magyarázhatnám el a világomat bárki másnak? Legalább meg kellett próbálnom.”Egy kávézóban ülve Miserandino elmagyararázta, hogyan gyűjtött kanalakat, és hogyan használta azokat az energia véges egységeinek ábrázolására. Azok számára, akik krónikus betegségben szenvednek, az energia korlátozott, és számos tényezőtől függ, beleértve a stresszszintet, az alvás módját és a fájdalmat. Összesen 12 kanalat adott át neki, és a nap folyamán ezzel kelett gazdálkodnia. A példa pedig rendkívül szemléletesre sikerült és a barátja végre megértette, hogy Misarandino min megy keresztül minden nap. Maga az elmélet végigkíséri az egész regényt. Alice is ebben méri a napi energiaszintjét. Szívfájdító volt látni, hogy egy az, ami nekem semmiség, másnak akár napi 2-3 energiegységét, vagyis kanálveszteséget jelent. Szomorú belegondolni, hogy a betegség mennyi ember életét nehezíti meg. Sokan ágyhoz vannak kötve, mások ugyan képesek arra, hogy elhagyják a lakásukat, de ez olyan erősen igénybe veszi a szervezetüket, hogy utána napokig képtelen megmozdulni. 

Ahogy láthatjátok, a könyv drámaiságát Alice betegsége adja. A fiatal lány a betegség miatt ágyhoz van kötve, ezért mások életét éli a kamerájukon egy Stream Cast nevű oldalon. Szédítő sebességgel kerékpározik, Tokió utcáin sétálgat. Egyszercsak azonban berobban az életéve Rowen és hirtelen többet szeretne a világtól. Ahogy közelebb kerülnek egymáshoz, úgy kezdi el érezni Alice, hogy valami többre vágyik. Nem csupán élni szeretne, hanem a fiúval együtt szeretné átélni a kalandokat. Meg kell tanulnia, hogy nem a betegsége határozza meg őt. Persze áldozatokat követel és nem tud úgy élni, mint a kortársai, de ez az ő élete és meg kell tanulnia kihoznia belőle a legtöbbet.
Rowen egy nagyon szerethető fiú, aki komoly és mély titkot rejt. A problémák elől azonban nem lehet elfutni és szép lassan rá kell jönnie, hogy néha segítséget kell kérnie, hisz nem lehet mindig, mindent egyedül megoldani. Kettejük találkozása sorsszerű, tulajdonképpen kölcsönösen megmentik egymást. 

A főszereplők mellett számos szerethető mellékszereplőt kapunk. Alice legjobb barátnője és szülei igazán szimpatikusak, még akkor is, ha olykor kissé furcsán viselkedtek. Egy betegség nagyon megváltoztatja a családtagok és a barátok közötti dinamikát, szinte lehetetlen, hogy ne legyen semmilyen konfliktus. De az egymás iránt érzett szeretet kárpótol mindenkit az ilyen szituációk után. Beteg gyereket nevelni soha nem egyszerű, Alice szülei szuperek, ugyanakkor őszintén remélem, hogy eljutnak végül oda, hogy elkezdjék a saját életüket is élni, hiszen nem foroghat minden a betegség körül. Cecelia (Alice barátnője) kezdetben nincs tisztában a betegség súlyával, de jelenléte üdítően hat a fiatal lányra, még akkor is, ha sokszor teljesen lefárad tőle. Kettejük kapcsolata bár nem zökkenőmentes, de kiállja az idők próbáját és biztos vagyok benne, hogy sokáig ott lesznek majd egymásnak. 

A könyv szerintem rendkívül olvasmányos, könyen és gyorsan lehet vele haladni. Nem mondom, hogy minden pillanatban tudtam azonosulni a karakterek viselkedésével és döntéseivel, sőt...bevallom néha a fejem fogtam a különböző reakcióktól, de összességében tetszett a  történet és lezárás. Még akkor is, ha szívem szerint más befejezést adtam volna. Valami miatt nem tudtam olyan mélyen kötődni hozzájuk, mint a hasonló írások szereplőihez, de összességében örülök, hogy elolvastam ezt a könyvet. Nem tudom, hogy Alice és Rowen története meddig marad velem, nem vagyok biztos benne, hogy igazán maradandó és mély nyomokat hagyott bennem, a kanál elmélet azonban örökre bevésődött. Emiatt nem lehetek elég hálás az írónőnek. Lehet, hogy egy idő után elhalványul a cselekmény, de biztos vagyok benne, hogy a krónikus betegségek és az elmélet örökre velem marad. Nem egy kiemelkedő alkotás, de mindenképpen figyelemfelkeltő, ez pedig szerintem igazából mindennél többet ér. 

A borító egyszerűen csodálatos. A fülszöveg alapján még nem értettem a motívumait, de az olvasás közben minden értelmet nyert és egyszerűen imádom. 

Összességében nagyon örülök, hogy elolvashattam ezt a regényt. Ha szeretitek a hasonló történeteket, mindenképpen adjatok egy esélyt az A világ közöttünknek is. 

Forrás:http://orvos24.com/en-egy-kanal-vagyok-szeretnem-ha-tobben-tudnanak-a-kronikus-betegsegekrol

Értékelés: 5/4

Ha az értékelés után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni. 


Nyereményjáték

Mostani nyereményjátékunkban olyan ifjúsági regények nyomába eredünk, melyekben szintén központi téma valamilyen betegség. Minden állomáson találtok egy-egy idézetet, a ti feladatotok pedig, hogy a könyv címét beírjátok a rafflecopter-doboz megfelelő helyére.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

IDÉZET
“Elegem van abból, hogy anélkül élek, hogy tényleg élnék. Elegem van abból, hogy akarok dolgokat. Sok minden nem lehet a miénk. De ez igen.
Tudom. “

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
06.24. Csak olvass!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése