Húsz éve már, hogy a nagy múltú Madách Színház hajója Szirtes Tamás irányításával a zenés műfaj mellett horgonyzott le. Olyan nagysikerű darabokat mutattak be az évek során, mint a Macskák, a József és a színes szélesvásznú álomkabát, Az Operaház Fantomja, vagy éppen a Mamma Mia. De olyan magyar produkciók is ott kerültek bemutatásra először, mint az Én, József Attila, vagy a Csoportterápia. Tartsatok velünk a Madách Színházba ezúttal a művészbejárón át, és ismerjük meg közelebbről országunk egyik legnépszerűbb zenés színházát.
Éppen húsz éve, hogy a nagy múltú Madách Színház hajója Szirtes Tamás irányításával a zenés műfaj mellett horgonyzott le. Minden a zene, a tánc és a színpadi játék hármasa körül kezdett forogni, az új éra pedig megannyi sorsot írt újra a színpadon és a színfalak mögött. A londoni Westend és a New York-i Broadway legsikeresebb musicaljei magyar alkotók értelmezésében, az igazgató-rendező világszínvonalú rendezésében hódítják meg a közönséget, a csillogás, a könnyedség, a katartikus pillanatok mögött azonban emberfeletti teljesítmények, küzdelmek és nem ritkán kudarcok és fájdalmak állnak. Ebben a könyvben életmeséken keresztül leshetünk be a flitteres ragyogás mögé, a hűség, a kitartás, a szolidaritás, a szerencse és persze a tehetség és a professzionalizmus történetei ezek; kapcsolódások, találkozások elbeszélései, amelyeknek ott és akkor kellett megtörténniük ahhoz, hogy estéről estére megszülethessen a csoda.
A 20 ÉV! – Két zenés évtized a Madách Színházban egy különleges emlékkönyv, ami, ha teljességet nem is, de keresztmetszetet ad a változásokról és az állandóságról a színház és a „színháziak” életében. Rényi Ádám szövegei és Jardek Szabina fotói egy festett világot mutatnak be olykor festetlenül, őszintén, emberközeli módon. Tartson velünk a Madách Színházba ezúttal a művészbejárón át, élje át a színpadra lépő művészek izgatottságát, a műszak csendes precizitását, a takarás halk duruzsolását! Kövesse nyomon azt az olykor rögös utat, amely az ön tökéletes színházi estéjéhez vezet!
Nem tudom, hogy volt-e már róla szó, de tudnotok kell, hogy hatalmas színházrajongók vagyunk Miklóssal. Több évig bérletünk volt az Operába is, nagyon szeretjük a balettet, így mindig olyan bérletet vásároltunk, amiben csak ilyen előadások voltak. Ezen kívül imádjuk a musicalt, mint műfajt. A musical tulajdonképpen a zenés szórakoztató színház amerikai műfaja, a New York-i Broadway színházainak jellegzetes terméke. Olyan színpadi műfaj, amely a színházművészeten belül a zenés színház modernebb darabjait foglalja magába; olyan színházművészeti ág, amely egyesíti magában a zene, a tánc és a színházi dramatikus elemeket. Kifejezetten szabad műfaj, az alkotók által formálható, nincsenek megdönthetetlen formai vagy műfaji szabályai. A musical szónak ugyanakkor nincs magyar nyelvű megfelelője. Számos társművészettel bír, ilyen például a táncművészet, a képzőművészet, valamint a zene.
Ennek a műfajnak az egyik megkerülhetetlen képviselője a Madách Színház. Miklóssal az egyik első közös élményem a Madách Színházban volt, amikor megnéztük a Mary Poppins 100. előadását. Azóta persze számos darabot megnéztünk már a színházban és azt kell mondjam, egyszer sem kellett igazán csalódnunk (bár a Mamma Mia jobban tetszik angolul, valahogy furcsa volt magyarul hallgatni az ABBA slágereket). A kedvenceink voltak: a József és a színes szélesvásznú álomkabát, a Mary Poppins, az Én, József Attila, a Rocksuli, a SIX és A nyomorultak, de igazából tényleg nem tudnánk rosszat mondani a színházról. Minden darabot nagy szakértelemmel és tudással vittek színpadra.
A Rényi Ádám által szerkesztett könyv lenyűgöző részletességgel mutatja be a színház kulisszatitkait, a színészeket és hogy pontosan mitől színház egy színház. A kötet kiemelt figyelmet fordít a háttérben dolgozó színházi stábtagok (a koreográfusoktól kezdve, a zenészeken át, egészen az öltöztetőkig) részletes bemutatására is, melyet szintén nagyon fontosnak tartok, hiszen nélkülük nincs színház, az előadások végén a tapsvihar nekik is szól.
Érdeklődéssel és izgalommal olvastam a kötetben bemutatott színészek motivációit, útjukat a színjátszásig, a Madách Színházban betöltött szerepükig bezárólag. Még jobban megkedveltem a leírás alapján Gubik Petrát, de például Sánta Lászlót, Horányi Julit, Balla Esztert, Tihanyi Ákost is szimpatikusnak találtam, de a sort lehetne tovább is folytatni, hiszen mindegyik életttörténetben volt valami, ami megragadta a figyelmemet.
Szirtes Tamás igazgató úr igazán büszke lehet a színházára, ráadásul emellett véleményem szerint ő az egyik legnagyszerűbb rendező is az országban. Ami az ő kezei közül kerül ki, az garantáltan sikerre van ítélve, hiszen a színházcsinálás esetén rendkívül fontos, hogy az éppen aktuális trendekre ráérezzünk: mi az, ami most nagyon fut más országokban, miből lehet igazi kasszasiker, mivel tud rezonálni a közönség? Ezek igazán hangsúlyos kérdések, és sokszor nagyokat kell kockáztatni annak érdekében, hogy a hőn áhított sikert elérjük.
A könyv nagyon igényesen szerkesztett munka, a Madách Színház múltja és jelene egyszerre elevenedik meg a képeken, nagyon jó élmény volt végiglapozgatni és nosztalgiázni egy kicsit, feleleveníteni a régi emlékeket, érzéseket, amiket az előadások váltottak ki belőlünk. Mert egy színházi darab akkor igazán jó, ha képes valamilyen formában hatni és ebben igazán erősek a musicalek, a zenén keresztül képesek csodát művelni az ember érzéseivel. Rengeteg csodás pillanatot okozott már nekünk a színház és biztosak vagyunk benne, hogy a jövőben is nagy rajongói leszünk. Például ha bemutatnák nálunk is a Dear Evan Hansen-t, vagy éppen a Wickedet, biztosan ott lennénk a premieren. De amúgy azt is beszéltük Miklóssal, hogy lassan itt az ideje annak, hogy újranézzük a kedvenc darabjainkat, szóval ahogy műsorra tűzik azokat, visszalátogatunk, mert amúgy jó régen voltunk utoljára, még a SIX egyik első előadásán tavaly októberben.
A borító szerintem nagyon igényes lett, ugyanakkor azt gondolom, hogy egy keménykötésű borító ennek a kötetnek talán jobban állt volna, még igényesebb hatást tudott volna neki kölcsönözni.
Összességében tényleg nagyon szerettem ezt a könyvet, egy igazi nosztalgiavonat volt nagyszerű emberekkel és csodálatos képi világgal. Színház és musicalrajongóknak kihagyhatatlan olvasmány, illetve karácsonyi ajándéknak sem utolsó, hiszen tényleg egy rendkívül igényes kiadásról van szó. Olvassátok, szeressétek!
Értékelés: 5/4,5
Ha mindezek után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni.
Nyereményjáték
Mivel a könyv a Madách Színházzal foglalkozik, így játékunkban az ott játszott darabokra koncentrálunk. Minden állomáson találtok egy rövid leírást az adott darabról, nektek pedig nincs más dolgotok, mint a Rafflecopter megfelelő sorába beírni, hogy mi a címe.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
LEÍRÁS
VIII. Henrik az angol történelem talán egyik legkülönösebb szereplője, aki nemcsak szélsőséges tetteinek lenyomatát hagyta az utókorra, hanem hat házasságának legendáját is. Hat feleség, hat különböző személyiség, hat rendhagyó életút. Mégis mindannyian ugyanazt a férfit választották, és kettejük kivételével nem élték túl (...a férjüket).
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése