2022. május 9., hétfő

Sarah Dessen: Along ​for the Ride – Álom két keréken + Nyereményjáték

Sziasztok!

Végre a Netflix is felfigyelt Sarah Dessen lenyűgöző könyveire, és elkészítették az Álom két keréken adaptációját. Ennek örömére filmes borítóval jelenik meg újra Auden története. Tarts velünk az extra állomásokkal tűzdelt blogturnén, és ha szerencséd van, meg is nyerheted a regény egy példányát.

Mióta a szülei elváltak, Auden képtelen aludni. Olyan rutint alakított ki, aminek a segítségével átvészeli az éjszakákat.
De amikor úgy dönt, hogy a nyarat a tengerparton tölti apjával és új családjával, megpróbál felhagyni régi életmódjával. A nyaralás több kihívást tartogat a számára, mint képzelte.
Nemcsak apja új családjába kell beilleszkednie, de a környékbeli pletykás lányokkal is meg kell találnia a közös hangot. És ott van még Eli is, aki szintén álmatlanságtól szenved, és aki állandó éjszakai partnere lesz. A hosszúra nyúlt nyáréjszakákon szinte bármi megtörténhet...






Nem vagyok egy nagy romantika rajongó (bár ez kissé ellentmondásos mert molyon konkrétan ez az egyetlen műfajjal kapcsolatos kitüntetésem, de alapjáraton tényleg nem ez az én legkedvesebb zsánerem), de az utóbbi időben rájöttem, hogy a Vörös Pöttyös típusú ifjúsági regények még mindig teljesen lekötnek, annak ellenére, hogy idén már a 32. életévemet taposom. Sarah Dessen neve már nem ismeretlen számomra, talán még tavaly olvastam a Lock and Key (Kulcsra zárt szív) című regényét és azonnal levett a lábamról. Nem is értem, hogy eddig mért nem mondta nekem senki, hogy olvassak Sarah Dessen regényeket, mert tuti imádni fogom. Annyira pozitív volt az első találkozásom, hogy azóta a különböző raktárvásárokon összegyűjtöttem az összes magyarul megjelent kötetét és azóta is türelmesen várnak, hogy végre legyen időm elolvasni őket. Mikor megláttam, hogy érkezik a Netflixre az Along for the Ride (Álom két keréken) című feldolgozás teljesen totálisan felpörögtem. Van azonban egy bevett szokásom, addig nem nézem meg az adott feldolgozást, amíg el nem olvastam a regényt. Így amikor szóba került, hogy az új kiadás apropóján turnézni fogunk a kötettel, szerintem a fénysebesség hozzám képest semmiség, olyan gyorsan válaszoltam, hogy nanáhogyperszehogycsatlakozom. 

Óriási lelkesedéssel álltam neki a regénynek, és bevallom csak úgy faltam a lapokat. Nagyon szeretem az ilyen típusú, minőségi, ifjúsági romantikus köteteket, és két elolvasott regény után azt kell mondanom, hogy Sarah Dessen az egyik legnagyobb kedvencemmé vált ebben a műfajban.  Az Along for the Ride (Álom két keréken) egy rendkívül szerethető történet egy fiatal lányról és fiúról, akik egymást segítve maguk mögött hagyják a múlt árnyait. Egy tanulságos ifjúsági kötet arról, hogy nem szabad senkit sem idejekorán megítélni, néha azok az emberek okozzák a legnagyobb meglepetést, akikről a legkevésbé várja az ember. Bemutatja, hogy az elitista és sznob hozzáállás bár kiemeli az embert a tömegből, de egyben magányossá is teszi. Hiszen ha valaki mindig jobbnak tartja magát a másiknál és képtelen arra, hogy kapcsolatot létesítsen valakivel, akkor egyszerűen magára marad. És mire megy az ember azzal, ha kívülről fújja az összes Shakespeare könyvet, vagy fejből tudja, hogy az Auden, vagy éppen a Thisbe név mihez köthető, ha közben minden este egyedül hajtja álomra a fejét és a saját keserűségében fuldokol?

Mivel a könyvben hangsúlyosan jelen van a sznobizmus és én is rendszeresen találkozom ezzel a mentalitással a könyves berkekben, így rengeteget gondolkodtam a témán. Soha nem kedveltem azokat az embereket, akik az alapján ítélnek meg valakit, hogy mennyire tájékozott, milyen egyetemet végzett, vagy éppen mit olvas szívesen.  A külsőség csak egy dolog, tulajdonképpen egy máz, ez nem egyenlő az ember személyiségével. Auden anyukája és sokáig maga Auden is teljesen kivan a rózsaszín színtől és megvan a véleménye azokról, akik ezzel a színnel veszik körbe magukat. A csacsogást felszínes és unalmas dolognak tartják és már messziről véleményt alkotnak az illető haja, vagy éppen ruházata alapján. Én például összességében feministának tartom magam, de imádom a rózsaszínt. Szeretem a klasszikus irodalmat, de sokszor ifjúsági kötetet olvasok. Introvertált vagyok, sokszor idegesítenek az emberek és nehezen lépek másokkal interakcióban, miközben szociológusként a társadalmi és társas tevékenységet tanulmányozom. Mindannyiunk személyisége több apró rétegből áll össze, és ez tesz minket egésszé. 

A könyv egyik alapkérdése, hogy vajon az emberek képesek-e arra, hogy megváltozzanak. Mindenki követ el hibát, és vannak, aki rendszeresen ugyanabba a pocsolyába lépnek. De vajon, aki önző és csak magával foglalkozik, az képes arra, hogy az új családja érdekében változtasson a viselkedésén? Vagy az, aki felelőtlenül éli a mindennapjait és egyik helyről a másikra utazgat képes arra, hogy a bankszektorban helyezkedjen el? És talán ami a legfontosabb, az az ember, aki soha nem érezhette magát gyereknek, és már egészen kicsi korban felnőttesebben viselkedett, mint jónéhány idősebb ember és az egész életét a tanulás töltötte ki, képes arra, hogy lebontsa a saját maga által épített falat és kilépjen a világba? Le tudja vetkőzni a sznob hozzáállását és képes arra, hogy más szemmel nézzen a világra? 

A történet alapját tulajdonképpen Auden és a körülötte élő emberek folyamatos fejlődése adja. Egy nyár sok mindent meg tud változtatni, és ezt főszereplőnk is szép lassan megtanulja. A cselekmény egyszerű, a témája érdekes, a szereplők pedig rendkívül szerethetők. Tökéletes komfort olvasmány, nagyszerű kikapcsolódás minden korosztály számára. Vannak olyan ifjúsági könyvek, ahol az ember már forgatja a szemét, mert egyszerűbb a történet és egyáltalán nem szolgálja ki a felnőtt olvasókat. Ilyenkor érzi azt az ember, hogy már túl öreg ehhez a műfajhoz. Sarah Dessen regénye azonban bebizonyítja, hogy lehet olyan romantikus ifjúsági könyvet is írni, ami az idősebb korosztály számára is élvezhető. Olyan értékeket hordoz, amit harmincon túl is magunkévá tudunk tenni. A mondanivaló nem szájbarágós, de könnyedén átjön az üzenet. A cselekmény nem túl bonyolult, de az ilyen típusú regények esetében ez nem is elvárás. A lezárása nagyon szép a könyvnek, minden pontosan úgy oldódott meg, ahogy azt az ember kis szíve is várta. 

A karakterek rendkívül érdekesek. Nem tökéletes hősök, hanem hús-vér emberek a maguk hibáival és jó tulajdonságaival. Nincsenek túlromantizálva és túlidealizálva, valós problémákkal küzdenek és teljesen valós dolgok foglalkoztatják őket. Az esetek nagy részében pontosan úgy reagálnak, ahogy a saját hátterük megkívánja, még akkor is, ha ez nem mindig szimpatikus az olvasónak. Auden rengeteget fejlődik a regény során, kinyílik és végre nem csak éli, hanem talán élvezi is az életét. Eli egy remek társ, tökéletesen kiegészítik egymást. Ahogy haladunk előre a történetben, úgy fonódik össze a két szereplő sorsa és úgy segítenek egymásnak a fejlődésben. Kezdetben ez nem is tudatos, de ahogy a küldetés megfogalmazódik bennük, úgy lesz egyre nyilvánvalóbb, hogy rendkívül jó hatással vannak egymásra. A kérdés már csak az, hogy az éjszakai programok és kialakult kapocs elég erős-e ahhoz, hogy a nappali fényben is keressék egymás társaságát. 

Most, hogy végre elolvastam a könyvet biztos vagyok abban, hogy hamarosan a filmet is sorra fogom keríteni. És igyekszem a többi Sarah Dessen könyvet is elolvasni. Már alig várom, hogy végre megismerjem az összes kötetét. 

Összességében én nagyon szerettem ezt a könyvet és bátran ajánlom mindenkinek, aki hozzám hasonlóan szereti az ifjúsági irodalmat. A könyv tökéletes élményt nyújt a tinédzsereknek és felnőtteknek egyaránt. Én nem bántam meg, hogy esélyt adtam neki és csak annyit mondok mindenkinek, hogy olvassatok sok Sarah Dessent. 

Értékelés: 5/5

Ha az értékelés után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni. ITT pedig bele is olvashatsz a könyvbe. 
.



Nyereményjáték

Szerencsére már megannyi Sarah Dessen regény megjelent magyarul, amiket sokan a szívünkbe zártunk. A mostani játékunk során Sarah Dessen kötetekből találtok idézetet, a feladatotok, hogy beírjátok a Rafflecopter doboz megfelelő sorába a könyv címét.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

IDÉZET

"Ha elveszítesz valamit, akkor az örökre eltűnik. De ha csak nem találod… az azt jelenti, hogy megvan, csak nem ott, ahol hiszed."

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista

05.09. - Csak olvass! értékelés
05.11. - Readinspo értékelés
05.13. - Readinspo vélemény a filmről

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése