2020. december 14., hétfő

Janikovszky Éva: Naplóm 1938-1944 + Nyereményjáték

Sziasztok!

Janikovszky Éva neve mindannyiunk számára ismerősen cseng. Könyveit ma már 35 nyelven olvassák, műveiből folyamatosan készülnek fordítások, sőt újrafordítások is. Kedves és humoros történetei sokak számára volt meghatározó olvasmány. Most a Móra Kiadó jóvoltából elolvashatjuk az írónő naplóját. Tartsatok velünk és nyerjétek meg a kiadó által felajánlott nyereménykönyv egyikét. 

Janikovszky Éva már gyerekkorom óta óriás kedvenc számomra. Kicsiként az Égigérő fű, a Kire ütött ez a gyerek?, a Velem mindig történik valami című kötetek varázsoltak el. Imádtam az írónő humorát, minden mondatából sugárzott a gyermeki jókedv és a pozitivitás. Jókat kuncogtam az írásain, teljesen oda meg vissza voltam a stílusáért. Gyerekként nagy hatással volt rám, hogy Janikovszky Éva tűpontosan ábrázolja a gyermeki lelket és gyermeki gondolatmenetet, teljesen tudtam azonosulni főszereplőjével. Később az Aranyeső című regénye majd a felnőtt könyvei varázsoltak el. Azt hiszem határozottan állíthatom, hogy az egyik kedvenc magyar írónőm. 

Janikovszky Éva: Naplóm, 1938-1944 Ez a gyerekkori és fiatalkori napló, amelyet Janikovszky Éva tizenkét és tizennyolc éves kora között vezetett, az idei év egyik irodalmi szenzációja. A korabeli naplóbejegyzésekből kibomlik egy különlegesen érzékeny lány története, aki a világháború éveiben lett felnőtt, ebben az időszakban volt először igazán szerelmes, és miközben életre szóló barátságokat kötött, szembesült a vészkorszak legdurvább intézkedéseivel, amelyek a családját is érintették.

A későbbi írónő – akit ekkor még Kucses Évának hívtak – remek stílusban, a rá később is jellemző iróniával mesél osztálytársairól, barátairól, saját magáról, és persze tágabb otthonáról, Szegedről. A vidám gyermeki hang folyamatosan komolyodik, és a késői – 1943-as és 1944-es – bejegyzések már egy olyan fiatal nőt mutatnak, aki érettségével, intelligenciájával, műveltségével kitűnik kortársai közül, és ezért a nála idősebbek barátságát keresi. A kötet gazdag képanyaga a hagyatékban maradt fotókból, valamint korabeli dokumentumok alapján készült.

Óriási lelkesedéssel és bevallom őszintén kissé vegyes érzelmekkel álltam neki az olvasásnak. Egyrészről nagyon kíváncsi voltam Janikovszky Éva naplójára, másrészről viszont kicsit furán éreztem magam, hiszen mégiscsak betolakodtam a személyes terébe. Olyan érzésem volt, mintha szentségtörést követtem volna el, mintha valami íratlan szabályt szegtem volna meg az intimitás kérdéséről. De aztán eszembe jutott Gyarmati Fanni és Anna Frank naplója, ezen művek nélkül is mennyivel kevesebb lett volna az irodalomtudomány. Janikovszky János előszavát olvasva pedig arra jutottam, hogy az írónő tényleg megsemmisítette volna a számára kellemetlen és kínos füzeteket, így talán nekem sem kellene furcsán érezni magam azért, mert belevetem magam az olvasásba. 

Rendkívül érdekes volt a kötet, talán még jobban megszerettem Janikovszky Évát (ha ez egyáltalán lehetséges). A napló segítségével megismerhettem minden apró gondolatát és problémáját, ami tizenkét és tizennyolc éves kora között foglalkoztatta. Olvasás közben egy igazán intelligens és érzékeny kamasz képe rajzolódik ki előttünk, akinek a stílusa és személyisége a jól ismert írásait idézte. Egy egész korszak tárul fel előttünk, a második világháború jelenléte erőteljesen nyomot hagy minden család életén. 

Rengeteget adott nekem ez a könyv. Sokat mosolyogtam, volt jó pár olyan mondat, amit hangosan fel is olvastam a környezetemben, ők is hadd nevetgéljenek velem együtt. Életigenlő és humoros stílusa már kamaszkorában is megmutatkozott, nem csoda hát, hogy ennyi nagyszerű könyvet írt a későbbiekben. A könyv azonban érdekes korrajz is, megismerhetjük a fiatalok életét ebben a zűrzavaros időszakban, melyet mi csak a történelem könyvek és egyéb elbeszélésekből ismerhetünk. A második világháború minden fiatal életére hatással volt, Janikovszky Éva naplójából is komoly és fájdalmas dolgokat olvashatunk ki. A zsidó törvények és az ezzel kapcsolatos intézkedések az ő életére is hatással voltak. Édesanyja zsidó származású volt és bár az írónő keresztény vallás szerint nevelkedett, származását 1939-től már aligha feledhette. A vészkorszak legdurvább intézkedései, a családját is érintették. Nagymamáját marhavagonban vitték el, édesapja is fogságba esett. 

A naplót korabeli képek és dokumentumok színesítek. Ezek még izgalmasabbá és érdekesebbé teszik az olvasást. Ettől vált igazán színessé a kiadvány. 

Összességében én hihetetlenül érdekesnek és izgalmasnak találtam az írónő naplóját, nem tudom, hogy lehetséges-e de még jobban megszerettem Janikovszky Évát. A stílusa már kamaszkorában is zseniális volt, ezek után nem is olyan meglepő, hogy ilyen nagyszerű írásokkal örvendeztette meg az olvasó közönséget. A kötet gazdag képanyaga a hagyatékban maradt fotókból, valamint korabeli dokumentumok alapján készült, ezek teszik igazán teljessé a kötetet. 

Ha az értékelés után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni, ITT pedig bele is olvashatsz a regénybe. 



Nyereményjáték

Janikovszky Éva könyvei mindannyiunk számára óriási kedvenc, gyermek és felnőttnek szóló könyvei máig töretlen népszerűségnek örvend. A mostani turné során az írónő többi írását elevenítjük fel. Nincs más dolgotok, mint a Rafflecopter megfelelő sorába beírni, hogy melyik könyvből származik az idézet. 
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

IDÉZET
“Hiába, mindenütt jó, de legjobb itthon. Csak az a gyep! Csak az a szép zöld gyep fog nekem hiányozni, semmi más.”


a Rafflecopter giveaway

Állomások

12.16: Könyv és más
12.18: Flora the Sweaterist

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése