2021. május 25., kedd

Pam Jenoff: Elvesztek Párizsban + Nyereményjáték


Sziasztok!

Pam Jenoff történelmi regényében a második világháborúban komoly feladatot ellátó női titkosügynökök körébe repít el bennünket. Tartsatok velük, hogy megismerkedjetek a bátor lányokkal, asszonyokkal, akik annyi mindent feláldoztak a győzelemért és ha szerencsétek van, még az Agavé Kiadó által felajánlott könyvet is megnyerhetitek a turné végén. 

1946, ​Manhattan: Grace Healey egy hétköznap reggel munkába igyekezvén átvág a New York-i Grand Central pályaudvar nagycsarnokán, és belebotlik egy gazdátlan bőröndbe. Kíváncsiságtól hajtva belekukkant, és egy borítéknyi fényképet talál benne. A tucatnyi női portré annyira megragadja, hogy a csomagot zsebre vágva sietve visszatuszkolja a bőröndöt a pad alá, és már szalad is a dolgára.
Hamarosan megtudja, hogy a bőrönd tulajdonosa Eleanor Trigg volt, aki a második világháború alatt az angol titkosszolgálatnál női ügynökök hálózatát szervezte. Az ügynöknőket a megszállt Európában vetették be futárként és rádiósként, közülük azonban tizenketten soha nem tértek haza, sorsukat homály fedi. Grace megpróbálja felgöngyölíteni ezeknek a nőknek a történetét. Nyomozása egy Marie nevű ifjú anyához vezet, aki veszélyes franciaországi küldetése során a barátság, hűség és árulás útvesztőjében maga is kis híján odaveszett.
Pam Jenoff regénye a második világháborúban tevékenykedő női titkos ügynökök köreibe repíti az olvasót. A valós eseményekre épülő történetben feltárul előttünk ezeknek a merész és hősies nőknek a háborúban betöltött fontos szerepe, miközben a szerző magával ragadóan mesél bátorságról, testvériségről és a legnagyobb vészben tanúsított túlélő erőről is.

Az elmúlt időszakban teljesen rákattantam a II. világháborús könyvekre. Régebben csak holokauszt történeteket olvastam, az utóbbi időben azonban teljesen ráfüggtem az ilyen típusú könyvekre így igyekszem széleskörű tudást gyűjteni a témában. Pam Jenoff regényének fülszövege azonnal felkeltette az érdeklődésemet, hiszen egy igazán erős, női karaktereket felvonultató kötetnek ígérkezett. Soha nem titkoltam, hogy az erős női szereplők a gyengéim, így óriási lelkesedéssel vetettem bele magam az olvasásba. 

Az értékelés ezen pontján fontos megjegyezni, hogy a történet nagy része fikció. Bár valós eseményeken alapul Pam Jenoff regénye, az írónő azonban jócskán élt az írói szabadság lehetőségével. Mesterien zsonglőrködött a történelmi tények, illetve a fikció elemeivel és egy olyan letehetetlen, mérhetetlenül izgalmas regényt alkotott, mely lebilincseli és magába szippantja az olvasóját. Látszik, hogy az írónő otthonosan mozog a témában, nagyon alaposan járta körbe a témát és igyekezett úgy megírni regényét, hogy hiteles és korhű legyen. Miután befejeztem a könyvet úgy éreztem, hogy még többet szeretnék megtudni a témáról. Bevallom, nem igazán olvastam ilyen típusú könyveket, de biztos vagyok benne, hogy a regény hatására jobban beleásom magam a történelem ezen részébe is. 

Az Elvesztek Párizsban egy igazán érdekes és izgalmas könyv, mely a második világháború egy olyan részét tárja elénk, amelyről egy laikus olvasó (mint például én) nem sűrűn hallhatott. A történet alapját A Special Operations Executive (Különleges Hadműveletek Végrehajtó Egyesületéről – röviden SOE) angol titkosszolgálati szerv képezi. A titkosszolgálat tevékenységének több feladata volt; a háború alatt szabotázs révén katonailag, politikailag és gazdaságilag ártson az ellenségnek, ellenállási- és partizánmozgalmakat szervezzen. A történet szerint ebbe a műveletbe csatlakoznak be Eleanor Trigg lányai, akik futárként és rádiósként veszik ki a részüket a munkából. Az ügynöknőket a megszállt Európába dobták át, közülük azonban tizenketten soha nem tértek haza, sorsukat homály fedi, ráadásul a kormánynak sem volt az érdeke nyilvánosságra hozni ezeket az eseményeket. Egy nap azonban Grace, a fiatal özvegy egy titokzatos bőröndöt talált a pályaudvaron, amelyet egy hirtelen ötlettől vezérelve meglesett és a nagy hévben zsebre tett belőle egy tucatnyi női fotót. A képek nem hagyják nyugodni, ezért elkezdte felgöngyölíteni a lányok történetét. Nyomozása egy Marie nevű ifjú anyához vezet, aki veszélyes franciaországi küldetése során a barátság, hűség és árulás útvesztőjében maga is kis híján odaveszett.

A cselekmény tulajdonképpen három szálon és két történeti idősíkon fut, majd az események egy adott pontok összeérnek és megértjük, hogy milyen módon fonódott össze a három nő sorsa. 1943/44-ben megismerhetjük a lányok toborzásának körülményeit, Marie és Josie munkásságát Párizsban, majd 1946-ban szembesülhetünk azzal a szomorú és egyszerűen feldolgozhatatlan ténnyel, hogy a lányok eltűntek és senki nem tud semmit a sorsukról, vélhetően a Sötétség és Köd elnevezésű akció áldozataivá váltak.  De vajon hogyan lehettek a németek ennyire jól értesültek? Hogy lehetséges az, hogy szinte az összes ellenállót egyszerre kapcsolták le? Honnan szerezhették az információkat? Ki árulta el azokat a férfiakat és nőket, akik az életüket áldozták azért, hogy Európa ismét szabad legyen?

A regény rendkívül olvasmányos, könnyen és gyorsan lehet vele haladni, csak úgy faltam a lapokat. Egyik nap leültem olvasni és azt vettem észre, hogy már a könyv háromnegyedét elolvastam. 

Kicsit hiányoltam a könyvből a karakterek mélységét, talán kicsit túlságosan felületesre, egyszerűre sikeredtek.  Ahogy írtam leginkább három szereplővel ismerkedhetünk meg, végig követhetjük Grace nyomozásának pillanatait, Marie  kiképzését és a párizsi kiküldetését no meg persze Elenaor munkásságát is. Maria és Eleanor történetszálát kedveltem jobban, minden egyes alkalommal lélegzet visszafojtva olvastam a küzdelmeikről, kétségeikről és munkásságukról. Néha azonban kicsit logikátlannak és furcsának éreztem a reakcióikat és viselkedésüket. Sokszor felvontam a szemöldökömet olvasás során, valahogy teljesen élet és szituáció idegen módon reagáltak bizonyos dolgokra. Óriási szívfájdalom volt számomra, hogy nem ismerhettük meg közelebbről Josie-t, nagyon erős szereplővé válhatott volna, szerintem kissé méltatlanul lett elhanyagolva. Izgalmas színt hozhatott volna a regénybe, rendkívül erős és kompetens karakter volt, aki biztosan emelte volna a történet színvonalát. Grace fejezetei kissé laposak voltak számomra, több izgalmat és kalandot vártam volna ezekben a részekben is. Mivel a kormánynak nem volt célja felfedni a lányok eltűnésének körülményeit, így arra számítottam, hogy több nehezítő körülmény is hátráltatja majd őt a nyomozás során. Ez azonban egyáltalán nem így volt. Tulajdonképpen igazán könnyen és egyszerűen göngyölítette fel a lányok esetét, kissé utópisztikus volt ez számomra. Ráadásul olykor idegesített is az ő karaktere. Kétségtelenül komoly jellemfejlődésen ment keresztül a regény során, magabiztosabbá és erősebbé vált, de valahogy így sem tudtam őt maradéktalanul megkedvelni. 


Összességében csak ajánlani tudom mindenki Pam Jenoff legújabb magyarul megjelent regényét az Elvesztek Párizsbant. A téma igazán érdekes és izgalmas, számomra teljesen újszerű volt, nem olvastam még ilyen típusú történetet. A cselekmény tulajdonképpen három szálon és két történeti idősíkon fut, majd az események egy adott pontok összeérnek és megértjük, hogy milyen módon fonódott össze a három nő sorsa. Kicsit sajnáltam, hogy a karaktereknek nem volt igazán mélysége, talán kissé túlságosan egyszerűek lettek, de ennek ellenére óriási lelkesedéssel faltam a lapokat. Az Elvesztek Párizsban című könyv egyáltalán nem hibátlan, vannak hiányosságai, de olyan erős és izgalmas témát dolgozott fel, amely engem kárpótolt mindenért. Biztos vagyok benne, hogy több ilyen regényt olvasok majd a jövőben. Ha valakit érdekel a téma mindenképpen adjon egy esélyt ennek a kötetnek, biztosan nem fogja megbánni. 



Értékelés: 5/4

Ha az értékelés után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni, ITT pedig bele is olvashatsz a történetbe. 



Nyereményjáték

A játékban olyan könyvek borítóit mutatjuk meg, amelyekben szintén kémnők szerepelnek, csak kitakartuk a szerzőt és a címet :) Megfejtésként a könyv szerzőjét és magyar címét kérjük a megfelelő sorba írni. (Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

KÉP



a Rafflecopter giveaway

Állomáslista

05.25. Csak olvass!
05.27. Könyv és más

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése