2021. július 18., vasárnap

Julie Kagawa :The ​Iron King – A vaskirály (Vastündérek 1.) + Nyereményjáték

Sziasztok!

A Könyvmolyképző kiadó jóvoltából hazánkban ismét megjelent Julie Kagawa méltán népszerű sorozatának, a Vastündéreknek  első kötete ezúttal új, modern külsővel. Ennek örömére a Blogturné Klub bloggerei bemutatják A vaskirály titkokkal és izgalmakkal teli történetét, mely egészen a tündérek birodalmáig repíti olvasóját.

A nevem Meghan Chase.
A nevem Meghan Chase. Kevesebb mint 24 óra múlva betöltöm a 16-ot. Számtalan történetet, dalt és költeményt írtak erről a csodálatos életkorról, amikor egy lány rátalál az igaz szerelemre, a csillagok csakis neki ragyognak, és a szőke herceg elgaloppozik vele a naplementébe.
Nem hiszem, hogy velem is így fog történni.
Meghan Chase-re titkokkal teli sors vár – olyan, amit még kigondolni sem tudott volna.
Valami furcsa mindig volt Meghan életében; már hatéves kora óta, amikor édesapja eltűnt a szeme elől. Az iskolában sem tudott teljesen beilleszkedni… és otthon sem.
Amikor egy gyanús idegen kezdi távolról figyelni, és tréfakedvelő legjobb barátja egyszeriben a védelmezőjévé válik, Meghan érzi, hogy minden meg fog változni, amit csak ismer.
De a valóságot álmában sem tudta volna elképzelni – hogy ő egy mesebeli Tündérkirály lánya, és egyben tehetetlen báb egy öldöklő háborúban. De idővel kiderül, mire hajlandó azért, hogy megmentsen valakit, akit szeret, vagy hogy útját állja egy rejtelmes gonosznak, akivel egyetlen tündér sem mer szembenézni… és hogy megtalálja-e a szerelmet egy ifjú herceggel, aki szívesebben látná őt holtan, semhogy közel engedje jeges szívéhez.

Érdekesen alakult a fantasy világgal a kapcsolatom. Sokáig nem olvastam semmi mást a Harry Potteren kívül, mert egyszerűen úgy éreztem, hogy soha semmi nem fogja elérni ugyanazt a hatást nálam. 4 évvel ezelett kezdtem el az Instagram oldalamat, ahol a többiek hatására egyre többször léptem ki a saját komfortzónámból (ami nem más a történelmi és szépirodalmi regények) és mára elmondhatom, hogy nagy fantasy rajongó lettem. Persze óriási lemaradásaim vannak, de már levetkőztem minden előítéletemet és szívesen vetem bele magam a különböző kitalált világok történeteibe. 

Sokáig még csak nem is ismertem a Vaskirály sorozatot, igazából a régi borítóra bevallom fel sem figyeltem volna. Most azonban az új kiadásnak hála (egy kicsit szégyellem is magam, csúnya dolog ennyire a borító alapján ítélni) arra gondoltam, hogy adok egy esélyt ennek a sokak által szeretett regénynek. Óriási lelkessedéssel vetettem bele magam az olvasásba, hiszen az ismetségi körömben is többen rajonganak a sorozatért, de sajnos én nem vagyok maradéktalanul boldog az elolvasása után, kicsit felemás érzéseim vannak. No de lássuk is miért érzek így. 

Ahogy írtam egy kicsit fentebb, nem sok fantasyt olvatam az életem során, azonban Holly Black és Sarah J. Maas munkásságát többé kevésbé ismerem. A levegő népe sorozat, az Üvegtrón, az ACOTAR, és a Crescent City is igazán magasra tette nálam azt a bizonyos lécet. A világépítés, a cselekmény, a regények nyelvezete pontosan olyanok voltak, amelyet egy magamfajta 31 éves, későn érő fantasy rajongó számára is szimpatikusak. Ehhez képest Julie Kagawa regénye nekem csalódás volt. Biztos vagyok benne, hogy ha 9 éve, az első magyar megjelenés után kerül kezembe a könyv nagyon tetszett volna, teljesen oda meg vissza lettem volna a tündérek világáért, végigizgultam volna a cselekményt és valószínű a kötet nyelvezete sem zavart volna, de így ebben a formában nem igazán érte el a kívánt hatást nálam. 

A cselekmény szerint Meghan Chase-re titkokkal teli sors vár – olyan, amit még kigondolni sem tudott volna. Egy váratlan esemény hatására arra kényszerül, hogy elhagyja a jól ismert világát és a tündérek birodalmába merészkedik. Meghan az első pillanattól kezdve érzi, hogy minden meg fog változni, amit eddig csak ismert. Minden megkérdőjeleződik benne, mikor kiderül, hogy ő a Tündérkirály lánya és félvérként nem csak ez emberek, hanem a tündérek birodalmához is kötődik. Szép lassan azonban rájön, hogy ez a világ cseppet sem veszélytelen és minden sarkon óriási veszély leselkedik rá. Szunnyadó erejét mindkét tündér birodalom szeretné magáének tudni, ráadásul a titokzatos Vaskirály is az udvarába akarja cipeltetni. De vajon kik azok a vastündérek? Hogyan alakultak ki? És mi az a rejtélyes pusztulás, ami a Sohaföldet fenyegeti?

A történet kicsit olyan volt, mintha egy furcsa Szentivánéji álomnak és az Alice Csodaországban-nak lenne a szerelemgyereke. Oberon, Titánia, Puck is megjelenik a regényben, ráadásul megismerhetjük a tündérek Vigyori macskáját is Kacit. Mondjuk azt azért el kell mondanom, hogy Shakespeare darabjában kicsit szimpatikusabbak a tündérek, de hát nem lenne izgalmas a fantasy, ha itt is a komédiáé lennek a főszerep. :) Kaci, a macskaszerű lény azonban abszolút hozta azt a formát, amit megszerettünk anno Vigyoriban is. Kicsit misztikus, kicsit homályosan fogalmaz, néha a saját érdekeit helyezi előtérbe, de amikor igazán szükség van rá akkor kihúzza az embert a csávából. A másik két érdekes és izgalmas karakter Ash, a Tél Udvarának hercege és Puck, a legjobb barátból testőrré avanzsálódott tündérfiú. Érdekes és izgalmas hármast alkottak, hiszen a két fiúnak a közös múltja rányomja a bélyegét a közös útra. Meghan amúgy nem igazán lett a szívem csücske, valahogy nem éreztem túlzottan erős és kompetens karakternek, de mivel ez egy sorozat kezdő kötete, ezért biztos vagyok benne, hogy ez a jövőben változik, és ahogy haladunk előre, egyre több és izgalmasabb dolgokat várhatunk tőle. 

A történet amúgy tetszett, érdekes és izgalmas volt látni a tündérek közötti ellentétet. Ilyenkor kicsit a Disney hercegkisasszony énem sír egy sarokban, hogy a tündérek nem cuki Csingilingszerű lények, sokkal inkább erős és harcos lények, akik mindenre képesek annak érdekében, hogy hatalomhoz jussanak. A vastündérek kialakulása is nagyon érdekes volt, nagyon jó párhuzamot lehet vonni a tündérvilág és az emberi világ között. Mi emberek is szép lassan elfelejtjük a gyökereinket, egyre távolabb és távolabb kerülünk a természettől. Mára talán még igazabb az a gondolat, hogy a képernyők mögött éljük az életünket. Elképzelhetetlen számunkra az internet és a különböző kütyük nélkül az élet. Ez pedig a tündérvilágra is óriási hatással van. 

Az egyetlen dolog, ami nekem nem tetszett, ez pedig rengeteget rontott számomra az egész élményen, az a könyv nyelvezete volt, ami vélhetően a fordítás hibája. Lehet, hogy a korral jár, de engem egyáltalán nem szippantott be emiatt a regény. Szeretem az igényes és választékos írásmódot és nem szeretem, amikor egy könyvben úgy beszélnek, mint a való életben, mikor az emberek annyira lazának akarnak tűnni, mint a rigalánc. A "Nyírjuk ki!" meg hasonlók valahogy nem jöttek be nekem. Számomra nem volt hiteles így a kötet, idegennek tűnt minden ilyen mondat a karakterek szájából. Tegyük a szívünkre a kezünket. Egy nemes, vagy egy király mellett dolgozó valaki dobálózik szlenggel? Egy több száz éves tündér úgy beszél, mint egy 15-16 éves? Biztos korosztályos kérdés, és nem tartom kizártnak, hogy a fiatalabb olvasók pontosan emiatt tudnak majd azonosulni a karakterekkel, de nekem 31 évesen ez majdnemhogycsak szenvedés volt. 

A borító meseszép, ahogy írtam is, csak emiatt figyeltem fel a regényre. Ezzel a külsővel, biztosan rengeteg új olvasót vonz majd, és azok is szívesen nosztalgiáznak ezzel a szépséggel, akiknek már nem újdonság Julie Kagawa regénye. 

Összességében tetszett is a könyv, meg nem is. A cselekmény érdekes volt, nagyszerűen megalapozta a sorozat hangulatát, a nyelvezet azonban sokat rontott számomra az olvasás élményén. Nem tartom kizártnak, hogy ez a koromnak köszönhető, távol áll tőlem a tizenévesek laza szóhasználata. Mindenesetre szerintem adok majd esélyt a folytatásoknak is, kíváncsi lettem nagyon, hogyan folytatódnak Meghan kalandjai, hogyan alakul Ash és Puck sorsa. Főleg azoknak ajánlanám, akik kezdő fantasy fogyasztók, de igazából az sem kizárt, hogy a tündérrajongók is szeretni fogják. Mindenestre mindenképpen érdemes esélyt adni neki, de semmiképpen se mérjétek SJM vagy éppen Holly Black mércéjével és vegyétek olvasáskor figyelembe, hogy eredetileg 2010-ben jelent meg a regény. 

Értékelés: 5/3,5

Ha az értékelés után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni. ITT pedig bele is olvashatsz a történetben. 




Nyereményjáték
Mostani játékunk során közismert tündéreket keresünk. Minden állomáson találtok egy betűhalmazt, nektek pedig nincs más dolgotok, mint helyes sorrendbe rakva kitalálni, mi az állomáson szereplő tündér neve, majd beírni a rafflecopter doboz megfelelő sorába.
(Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A kiadó csak Magyarország területére postáz. A nyertest e-mailben értesítjük. Amennyiben 72 órán belül nem jelentkezik a szerencsés, újabb nyertest sorsolunk.)  

TÜNDÉREM NEVE
GILINGNICS



a Rafflecopter giveaway

Állomások

07/18 Csak olvass!
07/19 Sorok Között
07/20 Fanni’s Library - Idézetek
07/21 Dreamworld - Ismerd meg a szereplőket
07/22 Fanni’s Library
07/23 Kelly & Lupi olvas - Interjúfordítás
07/24 Readinspo
07/26 Sorok Között - Trailerek
07/28 Dreamworld 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése