2021. december 18., szombat

Ruff Orsolya: Volt ​egy ház + Nyereményjáték

Sziasztok!

Ruff Orsolya nemrég megjelent, Volt egy ház című ifjúsági regényében egy ódon, régi házat fedezhetünk fel a főszereplő kislánnyal, Emmával együtt. Miközben megismeri a régi szobákat és titkos rejtekhelyeket, Emma a történelemről és saját családjáról is egyre több dolgot tud meg, mely tudás egyszerre fájdalmas és felemelő. Tartsatok három bloggerünkkel ennek az érzékeny és különleges könyvnek a turnéjára, és nyerjétek meg a Manó Könyvek által felajánlott példányt!


Van egy ház valahol a városban, egy romosnak tűnő régi ház, amely rengeteg titkot rejt. A tizenkét éves Emma erről mit sem sejt, amikor egy szép napon beköltözik a családjával. Ő először csak a sárkányformájú kandallót látja, a kalandos zegzugokat meg az elvadult kertet. Hamarosan azonban különös dolgok történnek: Emma egy titokzatos tárgyra bukkan, valaki különös jelet kapar egy diófába, a házban leomlik egy fal, a környéken pedig felbukkan egy idegen, egy minden hájjal megkent Kalóz, akinek megjelenése semmi jót nem ígér. Nem mindennapi események sora veszi kezdetét, melyek során feltárul a ház és egykori lakói története. De mit titkol Emma nagymamája, miben mesterkedik a Kalóz, és vajon ki az a Regulus? Kódok és rejtvények, elsárgult levelek és régi naplóbejegyzések során feltárul az elfeledett ház története


Ó istenem. Nehezen találom a szavakat, én ezt a könyvet egyszerűen imádtam. Az idei év egyik kedvence lett számomra a kategóriájában. 
A Volt egy ház című regény a middle grade korosztályt célozza meg, egy rendkívül érdekes, izgalmas és szerethető történettel, mely garantáltan belopja magát az olvasó szívébe. Egy nagyszerű kötet a fájdalomról, a gyászról, az újrakezdésről és a családi örökségről. A cselekmény lebilincselő és izgalmakkal teli, a szereplők szerethetők, a nyelvezet pedig rendkívül élvezetes. Az egyik legkülönlegesebb történet, amit mostanában olvastam.

Először az ígéretes fülszöveg és az illusztráció (imádom Láng Anna munkásságát, ő a szívem kuglófjának egyetlen szem illusztrátora) keltette fel a figyelmemet, végül azonban sokkal többet adott számomra ezt a történet, mint amire számítottam. Most hogy jobban meglestem a könyv molyos adatlapját már nem lepődök meg rajta, de bevallom én teljesen vakon vágtam bele az olvasásba. Egy izgalmas, misztikus mesét képzeltem el a lelki szemeim előtt, de ahogy haladtam előre a regényben úgy lett tökéletesen egyértelmű számomra, hogy bizonyos szempontból erős történelmi vonatkozása van az írásnak. Azok, akik rendszeresen olvassák az írásaimat, most biztosan fogják a fejüket, hogy na tessék, már megint összeszedett egy történelmi regényt ez a nőszemély, és igazuk van. Úgy néz ki, hogy én vonzom az ilyen típusú történeteket. 

A cselekmény nagyon izgalmas, én csak úgy faltam a lapokat, szerintem rekordidő alatt olvastam el a regényt még úgy is, hogy közben beiktattam két hosszabb szünetet is. Ahogy Emma szép lassan felfedezi az ódon, régi házat, úgy sejlenek fel előttünk a múlt egyes darabkái. Miközben a fiatal lány megismeri a régi szobákat és titkos rejtekhelyeket, egyre több dolgot tud meg saját családjáról és annak a történelemben betöltött szerepéről. A történetet levelek és naplóbejegyzések teszik még izgalmasabbá, melyek nemcsak kiegészítik, hanem újabb szintre emelik az írónő regényét. Nagyon tetszett, hogy Ruff Orsolya úgy beszél a történelem ezen viszontagságos időszakáról, hogy nem mondja ki konkrétan a holokauszt és a zsidó szavakat. Jó ötletnek tartottam, hiszen így nem ijeszti meg a fiatal olvasókat.

A kötet egy pontján megjelenik egy fiatal nő, akinek a karakterét egy valós személy, Karig Sára inspirálta. A hölgy a harmincas éveiben kezdett el a Svéd Vöröskeresztnél dolgozni és a második világháború idején veszélyben lévő családok gyermekeinek próbált segíteni. Megpróbált olyan biztonságos környezetet keresni számukra, amelyet a szülők már nem voltak képesek biztosítani. Karig Sára fáradthatatlan munkásságának köszönhetően rengeteg gyermek menekült meg a biztos haláltól. 

Mindig nehezen viselem, amikor egy fiataloknak szóló könyv nyelvezete túlságosan egyszerű és gyenge. Attól még, hogy valaki fiatal, még nem buta. Képes arra, hogy összetett mondatokat olvasson és értelmezzen. Szeretem, ha egy regénynek korosztálytól függetlenül választékos és gördülékeny a nyelvezete, a Volt egy ház című történet pedig abszolút megfelel ennek a kívánalmamnak. Nagyon szerettem, ahogy Ruff Orsolya szőtte ezt a történetet, a nyelvi világa és képi elemei engem teljes mértékben levettek a lábamról. Egyszerűen jó volt olvasni, nem éreztem azt, hogy túl öreg lennék az íráshoz, még 31 évesen is teljesen elvesztem a lapok között. 

A karakterek nagyon kedvesek és szerethetők. Emma és családja, a Kalóz, akarom mondani Vince bácsi, Gyuri bácsi, de még Babi (aki a regény legellenségesebb karaktere) is abszolút emelték a történet fényét. Velük vált teljessé az élmény. Az élet sokszor nem csak játék és mese, Emma családjának bőven kijutott a rosszból. Nemcsak egy tragédiával kellett szembenézniük, hanem újra fel kellett építeni az életüket is. Az ominózus ház, nem csak titkot, hanem gyógyírt is rejt a lelki sebekre. A kalandok és rejtvények, ha csak egy pillanatra is, de elfeledtetik a kislánnyal és az egész családdal azt a mély fájdalmat, ami kíséri őket az elmúlt időszakban. A régi családi ház azonban megnyugvást hozhat Emma és családja számára. A regény történelmi vonatkozása, pedig csak hab a tortán. A két történetszál tökéletesen egymásba fonódik, a látszólag össze nem illő darabok szép fokozatosan a helyükre kerülnek és egy hihetetlenül szerethető elegyet alkotnak. 

A történet mellett az illusztráció mellett sem mehetek el szó nélkül. Egyszerűen imádom Láng Anna munkásságát, teljesen oda meg vissza voltam a rajzaiért. Ez már a sokadik kötet, amely Anna munkái közül a polcomra kerül, de még mindig újra meglep a végtelen profizmusával és kreativitásával. Azt hiszem túlzás nélkül állíthatom, hogy ő az egyik legnagyobb kedvencem az illusztrátorok körében. 

Összességében engem teljesen levett a lábamról Ruff Orsolya regénye. Egyszerűen imádtam ezt a történetet. A Volt egy ház című regény egy nagyszerű kötet a fájdalomról, a gyászról, az újrakezdésről és a családi örökségről. A cselekmény lebilincselő és izgalmakkal teli, a szereplők szerethetők, a nyelvezet pedig rendkívül élvezetes. Az egyik legkülönlegesebb történet, amit mostanában olvastam.

Értékelés: 5/5

Ha az értékelés után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni. 



Nyereményjáték

Ruff Orsolya nem csak íróként, hanem fordítóként is ismert hazánkban. Mostani nyereményjátékunkban minden állomáson találtok egy-egy idézetet egy általa fordított regényből, a ti feladatotok pedig, hogy a regény címét beírjátok a rafflecopter-doboz megfelelő helyére! (Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

IDÉZET

“A világ néha nagyon hangos tud lenni, és az emberek, miközben igyekeznek a saját hangjukat hallatni, végül némaságra ítélhetnek olyanokat, akiknek tényleg szükségük lenne arra, hogy beszéljenek.”

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista

12.18. Csak olvass!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése