2022. február 7., hétfő

Sarah Winman: Csendélet + Nyereményjáték

Sziasztok!

Sarah Winman legújabb, kívül belül csodás regényében, amely a 21. Század Kiadó gondozásában jelent meg a történelem, a művészet, a szépség és a kisemberek összefonódásáról egymásra hatásáról mesél. Tartsatok a bloggereinkkel és merüljetek el ebben a különleges világban, s ha velünk játszatok, esélyetek van egy példányt is megnyerni a könyvből.


1944, hullanak a bombák Toszkánában, és egy borospince romjai között találkozik két idegen. Különleges estét töltenek együtt.
Ulysses Temper fiatal brit katona, Evelyn Skinner hatvanas művészettörténész. Talán kém is?
Evelyn azért utazott Olaszországba, hogy festményeket mentsen meg a pusztulástól, és felidézze, milyen volt, amikor találkozott E. M. Forsterrel, és belehabarodott egy olasz szobalányba Firenzében, egy kilátással rendelkező szobában.
Ahogy Evelyn az igazságról és a szépségről beszél, Ulysses fejében szárba szökken egy gondolat, amely évtizedekre megváltoztatja életpályáját, sőt a szeretteiét is.




Van, hogy rendkívül körültekintően választok magamnak olvasmányt, máskor egy másodperc alatt elvarázsol a fülszöveg, vagy éppen a borító, mint ahogy ez a Csendélet című regény kapcsán is történt velem. Nagyon ritka, hogy a hazai könyves piacon egy ilyen csodálatos kiadvány jelenjen meg, így hát nem is döntöttem meg a turnéra jelentkezés világrekordját, azt bizton állíthatom, hogy rendkívül gyorsan jeleztem kedves bloggertársaim felé, hogy nincs az az Isten, hogy én ennek a kötetnek a turnéjából kimaradjak. Mikor átfutottam a kötet fülszövegét megláttam benne a bomba és háború szavakat és azonnal fangirl állapotba kapcsoltam, a zsigereimben éreztem, hogy imádni fogom a regényt. Rengeteg háborús és történelmi könyvet olvastam az utóbbi időben, így lassan joggal mondhatom, hogy ez a kedvenc zsánerem. Rajongok az ilyen típusú regényekért és mindenért, ami segít abban, hogy megérthessem a múlt azon szeletét, amely emberek millióinak tette tönkre az életét. Emellett Olaszország és Firenze a szívem csücske, így hihetetlen lelkesedéssel vártam a kötet megjelenését. 

A Csendélet című regény 21. Század Kiadó jóvoltából jelent meg kis hazánkban. Nagyon szeretem a kiadó munkásságát és a sorozatot is, hiszen igazi gyöngyszemeket találhat az olvasó. Az igényes szépirodalmi művek a gyengéim, a kiadó pedig abszolút az élen jár ezen a téren. Mindig nagyszerű és csodálatos történetekkel rukkolnak elő, mely alól ez a regény sem jelent kivételt. 

Sarah Winman regénye nem más, mint óda a művészethez és az emberiséghez. Egy csodálatos írás arról, hogy a művészetnek milyen elsöprő ereje lehet egy ember életében. Legyen szó zenéről, festészetről, írásról, művészi szinten történő földgömb készítésről, rajzolásról, az alkotás és a művészet a mindennapjaink szerves részét képezik. Igazi értékteremtő dolgok ezek, melyek segítségével nyomot hagyhatunk a világban. "Nyomot hagytunk a barlang falán vagy a papírlapon. Hogy megmutassuk, kik vagyunk, megosszuk a világlátásunkat, az életet, amire lettünk." olvashatjuk a regényben is. A kötet egy lenyűgöző alkotás a találkozások erejéről, arról, hogy akarva-akaratlanul milyen mély nyomokat tudunk hagyni egymásban. 

A Csendélet tulajdonképpen több személy fiktív életrajza, és ezeknek az életeknek az összefonódásának krónikája. Egy gyönyörű prózával, rendkívüli gyengédséggel megírt történet, melynek középpontjában olyan felejthetetlen személyek elsöprő portréja áll, akik összeállnak annak érdekében, hogy megalkossák saját családjukat.  A kötet a szépség és a szerelem minden formáját ünnepli, az élet és az egymáshoz való tartozás regénye. 

A mű egy igazi családregény (persze nem a szó szoros értelmében), melyben hosszú éveken keresztül követhetjük végig szereplőink sorsának alakulását. A karaktereket nem (feltétlen) köti össze rokoni szál, sokkal inkább a szívükkel és a lelkükkel kapcsolódnak össze. Életük összefonódik és a köztük lévő kötelék erősebb lesz bárminél. 

A karakterek korántsem idealizált, romantikus hősök, hanem valódi hús-vér emberek, akik sokszor és sokat hibáznak. Szereplőink nem makulátlanok, nem próbálnak meg tökéletesnek látszani, rengetegszer elesnek, néha felállnak, máskor viszont a földön maradnak és képtelenek arra, hogy továbblépjenek. Folyamatosan keresik az esélyt a boldogságra és boldogulásra, legyen szó a londoni, vagy éppen a firenzei milliőről. Ulysses és Evelyn története egy évtizedeken átívelő kapcsolatról szól, melyben a szereplők csupán egy nagyon rövid időre találkoznak egymással, mentalitásukkal és gondolkodásukkal mégis olyan mély nyomokat hagynak a másikban, melyek meghatározzák egész életüket és későbbi döntéseiket. A közöttük lévő láthatatlan szól rendkívül erős és az olvasó óriási lelkesedéssel drukkol, hogy sorsuk ismét összefonódhasson. 

A regény nyelvezete rendkívül élvezetes, a hangulata pedig magával ragadó. Sarah Winman mesterien bánik a szavakkal, minden másodpercét imádtam az olvasásnak. Bevallom, az elején kicsit nehezen szoktam meg a regény stílusát, néha elvesztem a mondatok között és párbeszédek között, de aztán sikerült elkapni a fonalat és már nem zavart, hogy tulajdonképpen ömlesztve van a szöveg, minden gondolatjelet nélkülözvén. Egy idő után azt vettem észre, hogy teljesen magába szippantott a kötet és egy másodpercre sem lankadt a figyelmem, minden másodpercét imádtam az olvasásnak. 

Bevallom én akkor kezdtem el igazán élvezni a regényt, mikor a cselekmény Olaszországban kezdett el játszódni. Innentől kezdve le sem tudtam tenni a kötetet és csak úgy faltam a lapokat. Különösen kedvesek voltak számomra a firenzei részek, nosztalgikus hangulattal gondoltam vissza a nászutunkra. Amikor egy olyan városrész, vagy tér lett megemlítve, melyet én is ismerek, bevallom nagyot dobbant a szívem. A regényt olvasván gondolatban újrajártam az Uffizi Képtár lenyűgöző termeit és arra gondoltam, hogy milyen piszok szerencsés ember vagyok, hogy élőben is láthattam néhány olyan alkotást, melyet megemlítenek a regényben. 

A könyv borítója és élfestése egyszerűen lenyűgöző, teljesen oda meg vissza vagyok érte, de ez nem lehet meglepetés számomra, hiszen a hazai könyves piacon a kiadó munkássága ezen a téren kiemelkedő. Mindig csodálatos munkát végezne, egyszerűen le a kalappal előttük. 

Összességében nagyon szerettem Sarah Winman legújabb magyarul megjelenő kötetét, a regény stílusa levett a lábamról. Engem teljesen magával ragadott a hangulata, nagyon élveztem az olvasást. A borító és az élfestés lenyűgöző, azt hiszem, hogy életemben először nem a könyv gerince fog látszódni a polcomon, ezt a festést vétek lenne eltakarni. 

Értékelés: 5/4,5

Ha az értékelés után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni. 

Nyereményjáték

Firenze és a műkincsek fontos szerepet játszanak a regényben, ezért most a városban található Uffizi Képtár gyűjteményében lévő festményeket kell felismernetek. A festő nevét és a mű címét írjátok a megfelelő sorokba.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

KÉP


a Rafflecopter giveaway

Állomások

02.07 Csak olvass!
02.09 Booktastic Boglinc
02.11 Könyv és más
02.13 Szaffi könyvespolca

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése