2022. május 14., szombat

Jane Austen: A ​mansfieldi kastély + Nyereményjáték

 Sziasztok!

A Menő Könyvek nemrég gyönyörű kiadásban jelentette meg Jane Austen  életművének egyik újabb darabját. A már megjelent kötetek mellett az írónő egy újabb klasszikusát tarthatjuk a kezünkben lenyűgöző változatban. Tarts bloggereinkkel a turnén, olvasd el az ajánlóinkat, és légy az a szerencsés olvasónk, aki a blogturné végén megnyeri A mansfieldi kastély legújabb kiadását!

Íme egy újabb éles eszű Austen-hősnő, akit nem felejtünk el egykönnyen.
Jane Austen lenyűgöző regényei szerelemről, csalódásról, becsületről, álnokságról, s természetesen reményről és boldogságról mesélnek, miközben gyakran ironikus képet festenek a világról, amelyben a hölgyek legfőbb foglalatossága a férjvadászat. Thomas Bertram bárónak, a mansfieldi kastély dölyfös urának, két fia és két lánya van; önző, nemtörődöm feleségének pedig két nővére - az egyik túltesz rajta önzésben, rosszindulatban, a másik, Mrs. Price viszont szerény körülmények között neveli kilenc gyermekét.
Bertramék magukhoz veszik Mrs. Price egyik kislányát, a kedves, szerény Fannyt, akit sohasem kezelnek egyenrangúként. Fanny Price tízéves, amikor Mansfield Park befogadja, tizennyolc, amikor az olvasó búcsúzik tőle. E nyolc év története kel életre a regény lapjain, attól a naptól kezdve, amikor a félénk és zárkózott kislány az új otthonába érkezik. Fanny nénjeinek zaklatása ellenére is megállja helyét, és hamarosan nélkülözhetetlen tagja lesz a mansfieldi háznak. Jó modorát, feddhetetlen erkölcsét akkor is megőrzi, amikor a kastély urának távollétében Mansfieldet hangos dáridók, zűrzavaros amatőr színielőadások zaja veri fel.

Mindig is szerettem az angol irodalmat, Jane Austen neve pedig természetesen nem ismeretlen számomra. Mivel még nem olvastam el minden regényét, így elhatároztam, hogy szép lassan megismerkedek minden magyarul megjelent regényével. A Büszkeség és balítélet és az Értelem és érzelem után, most A mansfieldi kastély című írásával ismerkedtem meg az írónőnek. 

A mansfieldi kastély (Mansfield Park) Jane Austen angol írónő 1814-ben megjelent regénye, az összes műve közül a legvitatottabb. A korabeli kritikusok dicsérték a regény erkölcsösségét, de a modern olvasók közül sokakat idegesít Fanny szelídsége és az, hogy a regény azt sugallja, Fanny jobb ember, mert gyermekkorát szegénységben töltötte. Más kritikusok szerint Fanny összetett személyiség, éles megfigyelőképességű, de ábrándozó, és a történet második felében bátorságnak is tanújelét adja, valamint önbecsülése is növekszik. A történetben jelen van a társadalmi szatíra, főként a két nagynéni jellemzésekor. A regény gyakran használ szimbólumokat, kritikusai közül erre elsőként Virginia Woolf mutatott rá. A regényben szereplő színdarab előadása például előrevetíti a szereplők jövőbeli viselkedését. Még a kártyajátszma is tekinthető szimbólumnak, melyben Mary játszik és Edmund a tét.

A regény főszereplője Fanny Price, egy sokgyermekes szegény család leánygyermeke, akit gazdag nagynénje, Lady Bertram, és annak férje, Sir Thomas Bertram vesznek magukhoz a másik nagynéni, Mrs. Norris bíztatására. Fanny a Bertram család négy gyermekével, Tommal, Edmunddal, Mariával és Juliával együtt nő fel, de hozzájuk képest mindig másodrendűként kezelik, egyedül Edmund bánik kedvesen vele. A család négy gyermeke más -s más személyiség. A lelkésznek készülő Edmund rendkívül kedves, empatikus és erkölcsös természetű. Tom, a legidősebb gyermek felelőtlen és tékozló, akitől nem áll távol a szerencsejáték sem. A két leányzó, Maria és Julia és kissé felszínes és elkényeztetett, akik bár megfelelő oktatásban részesültek, de az empátia és a felebaráti szeretetet nem képezte sajnos a tananyagot. Ahogy haladunk előre a történetben, úgy válik egyre nyilvánvalóbbá a Bertram gyerekek személyisége, vagy éppen annak a hiánya. Mikor a gyermekek felnőnek, Sir Thomas egy évre antiguai ültetvényére utazik. Bertramék falujába megérkezik a gazdag Crawford testvérpár, Henry és Mary, és nővérüknél szállnak meg, az ő jelenlétük pedig igencsak felkavarja az állóvizet és Fanny érzelmei is egyre nyilvánvalóbbá válnak. De vajon megtalálja őt a boldogság? És mi lesz a Bertram családdal?

A könyv nagyjából 8 évet ölel át, Fanny 10 éves korában kapcsolódunk a történetbe és ez a fiatal lány 18 éves koráig tart. A regényben rendkívül hangsúlyos szerepet kap az erkölcs és erkölcsiség kérdése és érezhetően éles véleményt fogalmaz meg Austen az érdekházassággal kapcsolatban is. Írásmódja kissé szatírikus, rendkívül jókat mosolyogtam olvasás közben az apróbb, vagy éppenséggel nagyobb szúrkálódásokon. Mrs. Norris karaktere volt számomra a legirritálóbb ráadásul nem tudtam úgy elolvasni a nevét, hogy ne a Harry Potterből is jól ismert macska jelenjen meg a lelki szemeim előtt. Nem tudom, hogy ez csak nekem újdonság-e, de amikor utánaolvastam egy kicsit a könyvnek, nagyon érdekes dologra bukkantam az interneten. J. K. Rowling ugyanis pontosan erről a karakterről formázta Mr. Frics macskáját. Most hogy elolvastam a könyvet, meg sem lepődöm a választásán. A hölgy egy rendkívül kotnyeles szereplő, aki mindenbe is beleüti az orrát, ráadásul rosszindulatú és gonosz. Mindig jó színben próbálja meg felüntetni magát, de a környezete számára is egyre nyilvánvalóbb, hogy ő az a típusú ember, aki addig kegyes és nagylelkű, amíg beszélni kell a dologról, ha cselekedni kell, mindig talál valami kibúvót. Mindig áldozatnak, mártírnak állítja be önmagát, de közben meg tömény rosszindulat lengi át minden viselkedését. Fannyt a legkisebb mértékben sem kedveli, de az idősebb Bertram leányzót, Maria-t csak ajnározni tudja, ez pedig a legkisebb mértékben sem válik a hölgy hasznára. 

Nagyon érdekes, hiszen tulajdonképpen szinte semmi egetrengető, vagy óriási dolog nem történik a cselekményben, mégsem unatkoztam egy másodpercig sem. A kötetet nem a vadító izgalmak teszik érdekessé, hanem a hangulata és a stílusa az, ami igazán magához láncolja az olvasóját. Kicsit felemás érzéseim vannak. Vannak részei a könyvnek, amelyek nagyon tetszettek és rekordgyorsasággal faltam a lapokat, más részeken pedig kicsit untam magam és alig vártam, hogy végre ismét érdekesebb részhez érjek. Fanny személyisége az én ízlésemnek sokszor túlságosan naiv volt, szerettem volna, ha kicsit jobban ki tudna áll magáért, de persze vitatathatatlan a jellemfejlődése és ahogy haladunk előre, úgy lesz egyre erősebb és erősebb. Végül pedig igazán a szívembe zártam a karakterét. A többi szereplő közül talán még Edmund és a regény vége felé Sir Thomas került közel hozzám, a többiek azonban inkább idegesítettek, nem tudtam szimpatizálni velük. Nem mondom, hogy ez lett a kedvenc Jane Austen regényem, de rendkívül boldog vagyok, hogy végre elolvastam. 

Nagyon imádtam ezt a csodálatos kiadást, biztos vagyok benne, hogy kiemelt helye lesz a kötetnek a polcomon. Olyan jó látni, hogy a kiadó ennyire a szívén viseli ezeknek a könyveknek a sorsát, őszintén bízom abban, hogy még sok ilyen nagyszerű és klasszikus történet kap majd új köntöst. Én biztos benevezek majd az összesre. Természetesen nem minden a csinos borító, ezt én is tudom, de talán ezeknek köszönhetően a fiatalabb korosztály is szívesen lapozgatja majd ezeket a regényeket. Mindenesetre türelmetlenül várom az újabb és újabb kiadásokat a sorozatból. 

Összességében tetszett A mansfieldi kastély című regény, de sajnos neki sem sikerült letaszítania a trónról a Büszkeség és balítéletet. Kellemes olvasmány volt és bár szerettem a kötet hangulatát, olykor untatott a történet. Nagyon örülök, hogy elolvastam végre ezt a regényt és töretlen lelkesedéssel készülök az írónő többi regényére. Ha szeretitek Austen munkásságát, akkor mindenképpen adjatok egy esélyt Fanny történetének is. 

Forrás:
https://hu.wikipedia.org/wiki/A_mansfieldi_kast%C3%A9ly
https://www.hp-lexicon.org/character/mrs-norris/

Értékelés: 5/4,5

Ha az értékelés után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni.


Nyereményjáték

Jane Austen könyvei óriási népszerűségnek örvendenek az egész világon. Generációk nőttek fel regényein, rengeteg kiadást megélt már mindegyik írása. A mostani játékunkban arra vagyunk kíváncsiak, hogy felismeritek-e a női főszereplő alapján, hogy Jane Austen melyik írására gondoltunk. Nincs más dolgotok, mint a Rafflecopter megfelelő sorába beírni, hogy melyik regényben bukkan fel az adott női karakter. 
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

AZ ÉN KARAKTEREM
Elizabeth Bennet

a Rafflecopter giveaway

Állomások

05.14.: Csak olvass!
05.16.: Readinspo
05.19.: Dreamworld
05.22.:Spirit Bliss Sárga könyves út
05.25.: Hagyjatok! Olvasok!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése