2022. október 18., kedd

Jen Calonita: Tükröm, ​tükröm + Nyereményjáték

Sziasztok!

A Manó Könyvek jóvoltából hazánkban is megjelent a Sorsfordító történetek legújabb kötete, a Tükröm, tükröm. Ennek örömére a Blogturné Klub bloggerei bemutatják, mi történik akkor, ha a Gonosz Királynő a herceget mérgezi meg. Tartsatok velünk, kövessétek a turné állomásait és nyerjétek meg a kiadó által felajánlott regény egy példányát.

Mi lett volna, ha a Gonosz Királynő a herceget mérgezi meg?

Hófehérke királysága szeretett édesanyja halálát követően a nép által csak "a Gonosz Királynőként" emlegetett mostohaanyjához kerül. A fiatal hercegnő igyekszik észrevétlen maradni a kastélyban, hogy ne okozzon kellemetlenséget az új királynőnek.Amikor azonban a megöletésére kiötlött terv félresikerül, Hófehérke élete gyökeresen megváltozik. Egy csapat, eleinte bizalmatlan törpe, egy kedves, de szinte ismeretlen herceg, és egy titokzatos múltbeli ismerős segítségével merész küldetésre indul, hogy megállítsa a Gonosz Királynőt, és visszaszerezze a királyságát. Vajon képes legyőzni egy ellenséget, aki minden lépéséről tud, és eltökélte, hogy - akár Hófehérke és szerettei életének árán is - megtartja nehezen megszerzett hatalmát?


Hófehérke története soha nem volt a kedvencem, mindig is idegesített a karaktere. Jó persze, tudom én, hogy az ő története egészen 1937-ig nyúlik vissza, de valahogy soha nem lett a szívem csücske. (Apropó, tudtátok, hogy ez volt az első egész estés Disney-rajzfilm?)

No de vajon honnan is származik a mese? A történet ma legismertebb verziója a Grimm testvérek gyűjtéséből maradt fenn. Először 1812-ben jelent meg a Gyermek- és családi mesék című kötetben.  A német változatban szerepelnek a törpék és a varázstükör, a nem német típusokban a törpék helyén általában rablók szerepelnek, míg a beszélő tükröt egy, a nappal vagy a holddal folytatott párbeszéd pótolja. A mese rengeteg formában látott napvilágot, az én fejemben is többféle változat keveredik. Van olyan történet, amelyben csupán a mérgezett alma kap szerepet, más írásokban egy elátkozott fésű és fűző is helyet kap. 

Hófehérke soha nem volt a kedvencem, mindig is idegesített a karaktere és a személye. Egy életképtelen, unalmas lány, aki majdnem feldobta a talpát egy almadarab miatt. Persze értem én, hogy az akkori világban viszonylag kevés és ritka erős és kompetens női szereplőt és karaktert ismert a világ, és egy adott alkotást az aktuális korszellem alapján szabad csak értékelni, de engem egyszerűen irritál a gyengesége. És ezen az sem segít, hogy tulajdonképpen egy aranyos és kedves kislányról van szó. Valahogy idegesített és azóta sem zártam a szívembe. Emiatt is vártam annyira nagyon lelkesen Jen Calonita regényét, hiszen abban bíztam, hogy az ő változatában hátha jobban megkedvelem Hófehérkét, és ha kedvenccé nem is válik, de jobban megbarátkozom majd vele.

Minden egyes olvasást úgy szokásom kezdeni, hogy még a kötet beszerzése előtt lecsekkolom az adott művet GoodReadsen. A Tükröm, tükröm értékelése bár nem érte el a 4,0 értéket de úgy voltam vele, hogy:

1. Nagyon csípem a Sorsfordító történetek sorozatot és azt hiszem az értékelések szerinti legkevésbé tetszetős művet már úgyis olvastam, így nagy baj nem történhet. 
2. Jen Calonita mások két könyvét kifejezetten kedveltem és 4,5 csillagra értékeltem, szóval erőteljesen bíztam abban, hogy olyan rossz dolgot csak nem ad ki a kezei közül. Mondjuk ez volt azt hiszem az első regénye a sorozatban, de én azért töretlenül bíztam az írásmódjában. 

Szóval ilyen és ehhez hasonló gondolatokkal vettem a kezembe a kötetet. Ugyan egy idő után éreztem, hogy nem lesz a kedvencem, de azért kíváncsian vártam nagyon, hogy mit is hoz ki az írónő ebből az érdekesnek és izgalmasnak ígérkező helyzetből. 

A Tükröm, tükröm azzal az alapgondolattal nyit, hogy mi lenne, ha a Gonosz Mostoha a herceget mérgezné meg az almával. Nagyon érdekes ez a nyitás, hiszen így alapjaiban rengeti meg a történetet. Hófehérke mindig is egyszerű lélek volt a szememben, és nagyon izgalmas volt az a gondolat, hogy esetleg erős és kompetens női karakter válhat belőle. 

Az alapkoncepció nagyon tetszett, és remek ötlet volt, hogy Hófehérke kicsavart története mellett bepillantást nyerhetünk a Gonosz Mostoha életébe is. Jobban megismerhettük őt, ezáltal kicsit összetettebb karakter vált belőle is. Ahogy az eredeti mesében, úgy Jen Calonita regényében sincs könnyű élete a fiatal lánynak. Mostohája rendkívül féltékeny rá, ezért minden vágya az, hogy megszabaduljon tőle. A puszta gonoszsága azonban itt árnyalva van és folyamatos kétségek gyötrik. Nekem nagyon hasonlít amúgy az élettörténete Serena Valentino könyvében Gothel életére. Kezdetben Ingrid (a Gonosz Mostoha) is ragaszkodott testvéréhez és szoros kötelék fűzte őket össze, ám elméje erősen megbomlott a tükör és becsvágy hatására. Egy idő után már csak a hatalom érdekelte. Bármilyen alávaló dolgot művelt, mindent meg tudott önmagának magyarázni. Hófehérke ahogy haladunk előre a történetben úgy válik egyre erősebbé, és szép lassan a nép vezetőjévé válik. Persze nem lesz belőle Jeanne d'Arc , de önmagához képest rengeteget fejlődik. Kicsit csalódott vagyok, mert bár vitathatatlan, hogy nem egysikúak a karakterek (kivéve a herceg, szegény csak biodíszlet volt, túl sokat nem tett hozzá a történethez), mégis van egy kis hiányérzetem velük kapcsolatban. Egy kicsivel több mélységet el tudtam volna még képzelni. 

A cselekmény kissé kidolgozatlannak tűnt, kicsivel több izgalomba is keveredhetett volna Hófehérke. Olykor kissé sterilnek éreztem a történetet, némi kosz, jó adagnyi fortély, veszély és küzdelem még elfért volna azért a regényben. Minden adott volt, a Gonosz Mostoha akár az egész erdőt rájuk uszíthatta volna, az egész világot felperzselhette volna, hogy végre elkapja és példát statuáljon vele, de ő valamiért megelégedett az egyszerűbb és kevésbé hatékony módszerekkel. Ráadásul soha nem próbált meggyőződni arról, hogy sikerrel járt-e, majd mélyen meglepődött, amikor kiderült, hogy nem. 
Maga a csavar nagyon izgalmasnak tűnik, ugyanakkor úgy éreztem, hogy tényleg csak annyiban más ez a történet Hófehérke szempontjából, hogy nem őt mérgezik meg az almával. Oké, találkozik néhány falusival, elmond néhány buzdító szöveget pluszban, de nem éreztem, hogy alapjaiban rengetné meg a történetet. Én pedig talán ezt hiányoltam a legjobban belőle. Az ötlet izgalmas volt, de a kidolgozása laposra sikeredett. Mert persze, Hófehérke ebben a formában tényleg egy erősebb és kompetensebb karakter, aki végre kiáll abban, amiben hisz és nem csak úgy hagyja, hogy a dolgok megtörténjenek vele. De számomra még ebben a formában is kevésnek bizonyult az ő karaktere. Néha úgy éreztem, hogy a Gonosz Mostoha történetszála elviszi a show-t és sokszor érdekessebbnek és izgalmasabbnak éreztem az ő fejezeteit. Bár Jen Calonita mindent megpróbált, de a Gonosz Mostoha még ebben a kicsavart történetben is érdekesebb karakter, mint Hófehérke. 

A borító nagyon tetszik, az élfestést egyszerűen imádom, hihetetlenül jól mutatnak egymás mellett a színes könyvek. Az eddigi színek közül talán ez a legnagyobb kedvencem. 

Összességében igazán érdekes élmény volt számomra a Tükröm, tükröm című könyv olvasása. Őszinte leszek veletek, nem ez lett a kedvenc Sorsfordító történetem.  A karakterek  kidolgozottsága hagyott bennem némi hiányérzetet, ráadásul a cselekmény is túlságosan visszafogottra sikeredett. Határozottan úgy éreztem, hogy nem ez Jen Calonita legjobb írása, ugyanakkor talán az is elmondható, hogy nem volt könnyű dolga, hiszen az egyik legérdektelenebb (legalábbis az én véleményem szerint) hercegnőről írta a könyvét. A regény abszolút olvastatja magát, ha valaki nekikezd, akkor könnyen és gyorsan tud haladni az olvasással. Maga a kötet nálam a középmezőnyben helyezkedik el. Olvastam már jobb, de rosszabb írásokat is a Sorsfordítő történetek sorozatban. Ha szerettétek Hófehérkét, vagy kíváncsiak vagytok erre a történetre, akkor mindenképpen adjatok egy esélyt a kötetnek. 

Értékelés: 5/4

Ha az értékelés után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni. 

Nyereményjáték

Mostani játékunk során ki másé is lehetne a főszerep, mint Hófehérkéé? Minden állomáson láthattok egy képet, melyen Hófehérke valamelyik megtestesülése látható, nektek pedig nincs más dolgotok, mint megírni annak a filmnek vagy sorozatnak a címét, amiből származik. 
Figyelem, a kiadó csak magyarországi címre postáz; a nyertesnek 72 óra áll rendelkezésére, hogy válaszoljon, ellenkező esetben automatikusan újat sorsolunk! 

KÉP


a Rafflecopter giveaway

Állomások

10/18 Csak olvass!
10/20 Utószó
10/22 Sorok Között
10/24 Dreamworld

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése