2022. december 15., csütörtök

Anne Brontë: Wildfell ​asszonya + Nyereményjáték

Sziasztok!

A Menő Könyveknek köszönhetően egy újabb klasszikust vehetünk kézbe új kiadásban. Ezúttal Anne Brontë Wildfell asszonya című regénye kapott szép, új köntöst. A borongós, különös hangulatú regény méltó darabja a Brontë nővérek életművének. Tartsatok velünk, ismerjétek meg Helen történetét, és ha nektek kedvez a szerencse, akkor tiétek lehet a kiadó által felajánlott nyeremény is. 

Helen, a környéken sok szóbeszédet keltő, magányos, gyönyörű, fekete ruhás asszony naplója teszi ki ennek az ízig-vérig romantikus regénynek a nagy részét, amelyben egy házasság történetét ismerhetjük meg a 19. század Angliájából.

A szerző, Anne Brontë, a három nővér legifjabbika is a korabeli szegény papkisasszonyok útját járta: tehetős családokban nevelősködött. Nővéreihez hasonlóan verseket, regényeket írt, míg huszonkilenc évesen el nem vitte őt is a kor betegsége: a tüdővész. Fiatalon írt regényében korának korlátok közé szorított nőalakja elevenedik meg.





Nem most találkoztam először a Brontë nővérek munkásságával. Charlotte méltán híres és ismert regényét a Jane Eyre-t kétszer-háromszor is olvastam, Emily alkotását az Üvöltő szeleket, pedig még ennél is többször olvastam. Anne Brontë írásai azonban eddig teljesen elkerültek. Totálisan abban a hitben éltem eddig, hogy a Wildfell asszonyát már olvastam, de ahogy haladtam előre a regényben, rá kellett jönnöm, hogy ez a kötet még soha nem fordult meg a kezemben, valószínűleg egy másik kötettel kevertem. 

Teljesen elképedtem a saját butaságomon és a kezdeti nehézségek után egyre lelkesebben folytattam az olvasást. Nem szeretnék hazudni nektek, nem indult könnyedén a kapcsolatom Wildfell asszonyával. Ne értsetek félre, egyáltalán nem azért, mert rossz lenne. A könyv abszolút hozta a Brontë nővérek által képviselt színvonalat. Nagyon komoly témákat boncolgatott, és imádtam a női főszereplőt. A vastagsága azonban kicsit rányomta a bélyegét a hangulatomra, illetve nezehen rázódtam bele az olvasásba a nyelvezete miatt. Ahogy azonban szépen lassan haladtam előre, egyre jobban magával ragadott Helen története és egy idő után azt vettem észre, hogy a kezemhez nőtt a könyv és képtelen vagyok letenni. 

Anne Brontë a Brontë nővérek legfiatalabbik tagja, az írói álneve Acton Bell volt. Thornton falujában született, Yorkshire-ben, hat gyermek közül az utolsóként. Anne anyja, Maria Branwell Brontë egy évvel később, 1821-ben meghalt, miután Haworthbe költöztek, ahol apját, Patrick Brontët káplánná nevezték ki. Anne 1835 és 1837 között nevelőnőként Miss Wooler iskolájában tanított Roe Headben (Huddersfield) és szabadidejét továbbra is írással töltötte, mint ahogy ezt már tette kisgyermekkora óta két nővérével, Charlotte-tal és Emilyvel. 1839-től különböző családoknál vállalt nevelőnői állást. 1845-ben a neki munkát adó család elbocsátotta az ott házitanítóskodó Branwellt (fiútestvérét), ezért Anne sem maradt tovább náluk. Ez az időszak nagy hatással volt az írói munkájára, az Agnes Grey című regényét például a nevelőnői időszak ihlette (forrás: Wikipedia).

A Wildfell asszonya című írása páratlan a maga nemében, alapjaiban kérdőjelezi meg a 19. század jogrendszerét, vagyis azt, hogy a férjnek korlátlan hatalma van a felesége és a gyermekei felett. A Wildfell asszonya egy ízíg vérig feminista mű, a szó legnemesebb értelmében. Helen egy rendkívül erős nő, aki bármire képes azért, hogy megvédje a gyermekét az erkölcstelenségtől. A férjével való kapcsolata sajnálatos módon nem aszerint alakul, ahogy fiatal lányként eltervezte azt. 

Ebben az időben a nő vagyona a házasságkötéskor automatikusan a férjére szállt, és ha egy feleség elhagyta a férjét, a gyermekeit sem vihette magával. 1839-ben módosították ezt a törvényt, és az asszony, ha erkölcsösnek tartották, a hét év alatti gyermekek felügyeleti jogát megszerezhette, az idősebbeket pedig látogathatta; a regény cselekménye idején ez a törvény azonban még nem volt érvényben. A Wildfell asszonya egyes jelenetei, melyek szépítés nélkül mutatják be Huntingdon és barátai züllöttségét, kifejezetten illetlennek számítottak ebben a korban (forrás: Wikipedia).

A történetet keretbe foglalja első narrátora, Gilbert Markham levele. Markham egy barátjának írt levelében számol be az eseményekről, melyben elmeséli, hogy a közeli Wildfell Hall birtokot fiatal, titokzatos özvegyasszony bérelte ki. A közösség persze azonnal keselyűként csap la a fiatl nőre, aki egyedül neveli a gyermekét. Karaktere és személye egyre érdekesebbé és misztikusabbá válik, az emberi természet pedig ritkán tud azonosulni a furcsaságokkal. Egy idő után különös pletykák kezdenek el terjedni róla. Gilbert egyre jobban vonzódni kezd az asszonyhoz, ám egy sajnálatos esemény hatására barátságuk nagy törést szenved, a fiatal nő pedig odaadja a férfinek a naplóját. 
A regény jelentős részét Helen naplói teszik ki. Ebben az asszony leírja, hogy vette le a lábáról a vonzó, de jellemtelen Arthur Huntingdon. Az írásokból elénk tárul az asszony boldogtalan házassága és egyre jobban megértjük és elfogadjuk azon döntését, hogy fiával Wildfell birtokára költözött. A férje legkevésbé sem szerethető karakter, legszívesebben pofáncsapná az ember egy péklapáttal. Egy megbízhatatlan, élvhajhász pernahajder, aki a nő lába nyomába sem érhet. Helen rengeteget fáradozik  férje a megmentésén, a kérdés már csak az, hogy vajon hogyan alakul a kapcsolatuk és vajon milyen szerepet játszik majd Gilbert Helen és kisfia életében. 

Bevallom a nehéz kezdet nem csak a könyv méretével, hanem Gilbert személyiségével és amúgy a közösségben élők viselkedésével is nehezen tudtam megbarátkozn. Valahogy nem tudtam mit kezdeni a helyzettel. Mikor azonban végre elértem Helen naplójához, elkezdtem falni a lapokat. Teljesen magával ragadott Anne Brontë írása és az egyik legnagyobb kedvencemmé vált. 

Az tetszett nagyon a könyvben, hogy bár egy teljesen másik korban íródott, melyben a nők jogai nagyjából a nullával voltak egyenlők, mégsem éreztem egy másodpercig sem avíttasnak. Bár a világ azóta rengeteget változott, a mai napig rengeteg nő tudja átérezni Helen helyzetét és életét. Egy olyan férj, aki csupán az élvezeteket hajtja, nem csupán a 19. században jelent problémát, hanem a mai, világban is. Helen ereje és álhatatossága a modern nők számára is igazi példakép lehet. Anne Brontë stílusa engem teljesen lenyűgözött, nem gondoltam volna, hogy ennyire magával ragad a regénye.

Már többször mondtam nektek, hogy az Örök kedvencek sorozat mennyire a szívem csücskévé vált. A Menő Könyvek köteteti határozottan a polcom ékei és mindegyik könyv elolvasásával csak gazdagodtam. Csodálatos új történetekkel gazdagodtam és a régi kedves klasszikus regényeimet is újraolvashattam. A Wildfell asszonyának borítója a többi kötethez hasonlóan meseszép, egyszerűen képtelen vagyok arra, hogy ne adózzak csodálattal a kiadó ezen sorozata előtt. Az Örök kedvencek sorozat igazi hiánypótló a magyar piacon, hiszen végre a magyar olvasók is meseszép kiadásban tudhatják a polcukon a régi idők nagy klasszikusait. Persze, nem a külső a legfontosabb, de szentül hiszek benne, hogy ezek a csodaszép kiadások nagyon sok ember kedvét meghozzák majd a klasszikus irodalom olvasásához. 

Összességébén én nagyon élveztem a Wildfell asszonyának elolvasását, óriási hatással volt rám  Helen története. A Brontë nővérek végérvényesen belopták magukat a szívembe és a legnagyobb kedvenceimként tartom őket számon. Úgy érzem, hogy Anne Brontë regénye a mai napig mit sem vesztett elementáris erejéből.  A klasszikus irodalom egyik ékkőve, remélem sokan beleszeretnek a borítónak köszönhetően és elindulnak a Brontë nővérek iránti rajongás irányába. Még mindig Emily a kedvencem, de Anne személyében komoly kihívót kapott. A Wildfell asszonya teljesen levett a lábamról, szóval csak ajánlani tudom nektek az elolvasását. Olvassátok, szeressétek!

Értékelés: 5/5

Ha a bejegyzésem után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni. ITT pedig bele is olvashatsz a kötetbe. 

Nyereményjáték

A Brontë nővérek írásai a mai korban is rendkívül népszerűek. Ebben a játékban most a hölgyek életművére koncentrálunk. Minden állomáson találtok egy idézetet egy olyan könyvből, mely az egyik író műve. Nincs más dolgotok, mint a Rafflecopter megfelelő sorába beírni, hogy honnan származik az idézet és melyik hölgy az írója. 
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

IDÉZET
“A rossz szív még a legszebb arcot is úgy elrútítja, hogy rosszabb lesz, mintha csúnya volna.”


a Rafflecopter giveaway

Állomások

12.15.: Csak olvass!
12.17.: Readinspo
12.19.: Spirit Bliss Sárga könyves út

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése