2023. december 23., szombat

Janice Hallett: Karácsonyi ​színjáték (A színjáték 1,5) + Nyereményjáték

Sziasztok!

A Next21 Kiadó idén karácsonykor a thriller és krimi rajongóinak is kedvez. Magyar fordításban ugyanis az ő jóvoltukból olvashatjuk Janice Hallett 2022-ben megjelent regényének, A színjátszásnak egyfajta folytatását. A konfliktus, a helyszín és a szereplők ugyanazok, csupán az időpont változott. Tarts velünk, ha kíváncsi vagy, mit gondolunk a regényről!

Lockwoodba beköszöntött a karácsony. A Fairway Színtársulat buzgón próbálja Az égig érő paszuly című ünnepi pantomimot, amellyel a templom tetőfelújítására akarnak pénzt gyűjteni. De az amatőr színjátszók körében az ünnepi időszak ellenére nem teng túl a nyájas szellem. Sarah-Jane kapaszkodik a székébe, fenyegetve érzi elnöki pozícióját, a díszletet alkotó üvegszál paszulyról elterjed, hogy tele lehet azbeszttel, és valaki a fejébe vette, hogy tönkreteszi az előadást, még mielőtt felmegy a függöny.

És persze ott van még az is, hogy mi legyen a holttesttel. Ugyan kinek lehetett a bögyében az áldozat? Femi és Charlotte, a két ügyvéd végigmennek az e-maileken, betekintenek a rendőrségi aktákba. Holtbiztos, hogy a show megy tovább?


Janice Hallett kisregényének fülszövegébe azonnal beleszerettem így nem is igazán néztem jobban utána a történetnek. Mikor elkezdtem olvasni, és egyre több és több ebbe a kötetbe nem illő, ugyanakkor valamilyen előzetes tudást feltételező utalgatásba botlottam lett igazán gyanús számomra, hogy ennek a regénynek kell, hogy legyen valamilyen előzménye. Majd mikor rákerestem rendesen molyon, akkor láttam, hogy ez tulajdonképpen egy 1,5. rész. Ez volt az a pont, ahol nem tudtam már mást tenni, mint megvonni a vállamat és sodródni az árral. 

Molyon olvastam egy értékelést, melyben azt írta valaki, hogy a Karácsonyi színjáték önálló műként nem állja meg a helyét, mert a karakterek szorosan kapcsolódnak az első rész cselekményeihez. Azt kell mondanom, hogy egyet is értek ezzel az állításával, meg nem is. Szerintem igenis élvezhető ez a kötet előzetes tudás nélkül is, én legalábbis rendkívül jót szórakoztam rajta, az olvasás minden egyes másodpercét imádtam. Ugyanakkor ténylegesen érezhető, hogy a kötet erősen kötődik az első részhez, biztos vagyok benne, hogy az egyének motivációit jobban megértettem volna, ha azt a kötetet is olvastam volna. Nem zavaró az előzetes ismeretek hiánya, de aláírom, hogy sokat hozzáadott volna az olvasás élményéhez. Mindenesetre én egyáltalán nem bántam meg, hogy elolvastam, tökéletes kikapcsolódás volt számomra. 

A karácsonyi színjáték egy igazán izgalmas és szórakoztató krimi, ugyanakkor már az elején szeretném leszögezni, hogy az "Agatha Christie 21. századi kivitelben" ajánlás a borítón kissé túlzó. Rendkívül szerethető Janice Hallett regénye, de azért nem lehet összehasonlítani Agatha Christie írásaival. 
A könyv rendkívül izgalmas és csavaros, a stílusa pedig igazán egyedi. A történet emailek és különböző üzenetváltások mentén tárul a szemünk elé. Azt követhetjük nyomon, ahogy két fiatal ügyvéd; Femi Hassan és Charlotte Holroyd betekintést kap a dokumantumokba, megvizsgálják az üzenetváltásokat majd megpróbálják levonni a megfelelő következtetéseket. 

A könyv kicsit lassan indul be, az első 100 oldalon a társulat életébe nyerhetünk bepillantást és  különböző hatalmi játszmák szemtanúi lehetünk. Hamar világossá válik az olvasó számára, hogy hogy jelenleg Sarah Jane és Kevin MacDonald tölti be az elnöki pozíciót a társulatban, de ennek érezhetően nem örül mindenki. Támogatottságuk egyáltalán nem egyértelmű, vannak akik legszívesebben leváltanák és megbuktatnák őket. Celia és Joel Halliday igyekeznek is lépten-nyomon alátenni a készülő előadásnak és nem riadnak vissza semmitől. Arra is készek, hogy szabotálják a műsort. De vajon milyen lesz a műsor fogadtatása? Sikeres lesz?És hogy kerül a színpadra egy halott Mikulás? 

A történet első részében tehát a hatalmi játszmákat figyelhetjük meg, később azonban felpörögnek az események. A történet sokszor grotesz és vicces, én volt, hogy hangosan felnevettem olvasás közben. A gendersemleges feliratú cukros zsákok egyértelműen a személyes kedvenceim voltak, de a cukorkák, a furcsa paszuly, ami vagy azbesztből van, vagy nem, az intrikák és a halott Mikulás is igazán izgalmassá tette a történetet. Azon agyaltam olvasás közben, hogy ez a kis kötet milyen tökéletesen működne színházi darabként is. Tiszta vicces lenne, ha valaki egyszer megvalósítaná.

Ahogy haladunk előre az olvasásban, egyre érdekesebbé és izgalmasabbá válik a helyzet, a Mikulás kiléte és a halálának az oka pedig igencsak megdöbbentő. A könyv nyelvezete rendkívül könnyed, könnyen és gyorsan lehet haladni az olvasással. A kötet rendkívül szórakoztató, tökéletes hétvégi kikapcsolódás. 

Összességében én nagyon szerettem a Karácsonyi színjáték című kötetet, még úgy is élveztem az olvasását, hogy nem ismertem az előzményeket. Mindenesetre már be is szereztem az írónő első könyvét, szóval hamarosan elmerülök ismét Lockwood világában és felfedezem, hogy milyen háttérben húzódó ellenségeskedések vannak. Ha szerettétek A színjáték című könyvet, akkor azért, ha pedig nem ismeritek még Janice Hallett munkásságát, akkor pedig azért ajánlom nektek a Karácsonyi színjátékot. Olvassátok, szeressétek!

Értékelés: 5/4

Ha a bejegyzésem után úgy érzed, hogy ennek a könyvnek helye van a polcodon, akkor ITT tudod megrendelni.  

Nyereményjáték

Játékunkban három, a cozy mystery műfajába tartozó regényből hoztunk idézeteket számotokra. A feladatotok, hogy a címét (akár szerzővel együtt) feltüntessétek a Rafflecopter megfelelő dobozában.(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

IDÉZET
"Azt mindig tudja az ember, ha valami az első alkalom. Azt viszont csak ritkán, ha az utolsó."


A turné állomásai

12.21. Readinspo
12.23. Csak olvass!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése